Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Omsætningen er 60 procent større end sidste år og antallet af medarbejdere støt stigende hos Actebis.
Mens Actebis i Tyskland skærer ned på arbejdskraften og produktionen af egne brands som konsekvens af krisen i branchen, går det anderledes godt hos Actebis i Danmark, og administrerende direktør Torben Qvist er en tilfreds mand.
- Vi ligger over budget, og er i øjeblikket 60 procent over den omsætning, vi oplevede samme tid sidste år, fortæller han.
Som årsag til den store vækst nævner Torben Qvist, at Actebis både har fået flere nye kunder og har solgt mere til dem, man havde i forvejen.
Strategien i virksomheden er den samme som sidste år.
- Vi ser ingen grund til at ændre vores mål og visioner. Vores kompetencer er særdeles stærke på de produkter, vi har valgt at satse på, siger Torben Qvist, der ud over chefposten i Danmark også er overordnet ansvarlig for aktiviteterne i resten af Norden.
Actebis har ingen aktuelle planer om at udvide produktporteføljen. Blandt andet fordi man tog flere nye store leverandører ind sidste år, herunder blandt andre Compaq, Hewlett-Packard og Intel.
Kursen konsolideret
Dermed konsoliderede Actebis den kurs, som sidste år, efter Torben Qvists tiltræden i januar, blev stukket ud. Den handler i enkelthed om at blive en af markedets største broadlinedistributører i såvel Danmark som resten af Norden.
Mens 70 af Actebis' tyske medarbejdere netop har indvilget i at gå på deltid i en periode frem mod årsskiftet, for at undgå fyringer som konsekvens af markedssituationen, er det ikke en situation, det danske selskab kan nikke genkendende til. Tværtimod. I alt har Actebis' danske selskab ansat knap 15 nye medarbejdere i løbet af det sidste års tid, heraf 10 personer i det seneste kvartal.
I efteråret mistede Actebis sin salgsdirektør, Hans Vitalis, til konkurrenten Tech Data, hvor han er blevet administrerende direktør. Hans afløser er endnu ikke blevet fundet, men Torben Qvist forventer, det vil ske i løbet af de næste tre måneder.
Mens Vitalis valgte at gå til Tech Data, tog fire medarbejdere turen den modsatte i løbet af efteråret.
Actebis' tyske moderselskab har skruet ned for blusset, når det gælder produktionen af distributørens egne desktop-brands, Peacock og Targa, for i stedet at fokusere på skærme og mobile løsninger. I Danmark fortsætter salget dog.
- Vi fortsætter med Targa i Danmark og forventer en positiv udvikling, siger Torben Qvist.