Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
IBM's danske chef irriteres over, at IBM stadig opfattes som hardwareleverandør.
IBM's budskab under PartnerWorld, om at virksomheden er totalleverandør af end-to-end e-business, også til små og mellemstore virksomheder, er ikke trængt ordentligt ind hos alle i branchen.
Det mener den danske chef, Carl Christian Ægidius, der var blandt deltagerne på PartnerWorld.
- Mange ser stadig IBM som hardwareleverandør. Men i virkeligheden har vi ingen konkurrenter på SMB-markedet, når vi taler e-business-løsninger, for ingen andre er i stand til at levere alle ydelser, inklusiv finansiering, siger Carl Christian Ægidius.
Han tilføjer, at IBM dog stadig går sammen med andre, når det gælder applikationerne.
- Det er interessant at se, hvordan andre i branchen er tvunget til at indgå stadig flere alliancer. På sin vis forsøger de at komme til at ligne IBM, konstaterer Carl Christian Ægidius.
Konstant forandring
Det IBM, som topledelsen præsenterer under PartnerWorld, ligner langt fra det gamle Big Blue, som virksomheden så ud for blot tre år siden. At det er lykkes at bevare branchens førsteplads, mener Carl Christian Ægidius skyldes, at der har fundet en kontinuerlig forandring sted.
IBM kom ud af sidste år med et positivt resultat og det beviser for alvor, at de grundlæggende strategier er rigtige, mener den danske chef.
- I opgangstider kan alle komme ind og skabe et overskud. Nu kan vi vise, at vi bygger videre på noget rigtigt, både hvad angår hardwareprodukter, software og service, siger han.
Vil være større på midtermarkedet
Globalt hentede IBM sidste år mere end halvdelen af sin omsætning på SMB-markedet.
- I Danmark skal vi være en mere betydende spiller på midtermarkedet. Andelen skal vokse, til den er på størrelse med vores generelle markedsandel, siger Carl Christian Ægidius.
Han fortæller, at danske virksomheder er gået i gang med at investere i IT igen.
- Fordi de sætter besparelser som det primære mål, og e-business betyder besparelser. Der er tilstrækkelig mange af de små og mellemstore danske virksomheder, der har taget endnu et skridt ind i e-business til, at vi har de nødvendige rollemodeller, forklarer Carl Christian Ægidius.
Billedtekst:
IBM' s danske chef, Carl Christian Ægidius, vil gøre virksomheden til en mere betydelig spiller hos de små og mellemstore virksomheder.
Boks:
fakta
For ti år siden udgjorde hardware 85 procent af IBM's forretning, software 10 procent og service 5 procent. I dag udgør hardware og service hver 40 procent, mens software udgør 20 procent af forretningen.