Nøglen til samfundet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. februar 2002.


I mere end fire år har Danmark.dk været danskernes foretrukne indgang til myndighederne. Og det er en succes. Undtagen når teknikken er for langsom eller går ned.

Det er had og kærlighed. Det er hulens nemt, når man i løbet af få sekunder har fat i den rigtige person, det rigtige telefonnummer, eller det rigtige papir (elektroniske dokument forstås). Og det er til at blive sindssyg af, når det ikke virker.
Årsagen til nærværende journalists store kærlighed og enorme irritation er Statens Informations hjemmeside www.danmark.dk. Og i virkeligheden er det vel en historie om en offentlige tjeneste, der undervejs har været ved at drukne i sin egen succes, og og så har hjemmesiden med en forhenværende LO-boss' ord: "sejret sig ihjel."
Det sker, når den fjerde søgning i træk er endt med en skærm, hvor der står "ASP-error nr. 0115, trapable error". Så har jeg kastet tastatur, mus og hjemmeside fra mig og prøvet at finde andre kilder, der hurtigt og fejlfrit kan skaffe den oplysning, jeg står og mangler.
- Så bliver man sur, erkender også redaktør Jens Kristian Lorentsen fra Danmark.dk.
Danmark taget til nåde
Nedturen for danskernes hjemmeside nåede nulpunktet i april sidste år, hvor antallet af månedlige brugere faldt fra 35.000 til 25.000. Bag Danmark.dk har ligget to databaser (telefonbog og håndbog), men de er efter et EU-udbud erstattet med en ny samlet database, siden har fået nyt design og der er kommet nyt server-isenkram. Igen.
- I de tre år jeg har været direktør, har vi skiftet serverne ud fire gange, fortæller direktør i Statens Information, Simon Hansen.
Derfor blev Danmark.dk også taget til nåde igen, da jeg skulle skrive dette webportræt. Systematisk tog jeg en god gammeldags surftur rundt i menuerne og søgte lidt tilfældigt. Noget jeg ikke har givet mig af med, siden internet var nyt og spændende.
Det virker. Også selv om Danmark.dk under søgning på "Hillerød" kom frem med alt andet end selve kommunens hjemmeside, så er det altså et fremragende værktøj til at komme i nærheden af det offentlige med. Den går i hvert fald ikke længere ned, og man kan jo bare skrive "Hillerød Kommune", hvis det skal være på den måde.
Undertegnede regner sig selv som en hardcore internet-bruger, der målbevidst kaster sig over søgefeltet på ukendte hjemmesider, men det var interessant at (gen-)opdage de mange andre indgange til alt det "tørre" samfundsinformation. Klik dig ind på det, du vil vide, ud fra Livscirklen, der har delt informationerne ind efter menneskets liv fra vugge til grav. Eller slå op i den gamle Samfundsnøgle, der tidligere var et af de slidte opslagsværker på biblioteket. Eller begynd med at pege ud på Danmarkskortet, hvor du bor, hvis det er lokal information, du søger.
En tjener med mange herrer
Allerede som udgangspunkt var Danmark.dk en broget butik. Hensigten var at give den almindelige dansker en enkel indgang til den offentlige administration og erstatte de mange brochurer og pjecer på biblioteket, OBS-spottene i tv (Oplysning til Borgerne om Samfundet) og tidskrævende, distraherende og simple telefonforespørgsler til sagsbehandlere i kommuner, amter og statslige kontorer med elektronisk information. Men undervejs har det vist sig, at brugerne i lige så høj grad er professionelle i private virksomheder eller hos det offentlige selv.
- Vi har alle brugere lige fra den helt uvidende, der ikke aner, hvad han skal søge på og til den dybt professionelle. Det bliver en pærevælling. Dilemmaet er et ekstremt stort spektrum af brugere, og det afspejler sig også i den måde hjemmesiden er bygget op på, siger direktør i Statens Information, Simon Hansen. Han peger på, at den eneste måde at optimere hjemmesiden er at "personalisere" hjemmesiden, så den ved hvem, der søger og hvilke behov vedkommende har.
- Og det arbejder vi allerede på, siger Simon Hansen.
Danmark.dk først i verden
Hvis Danmark.dk fremover ved, i hvilken kommune den enkelte bruger bor, bliver det også muligt at flette fælles information med lokale data. I dag bliver hjemmesiden redigeret af en central redaktion under Statens Information, men det er en anden fremtidsvision at integrere de landsdækkende oplysninger med oplysninger fra den lokale kommune.
- Hvis du i fremtiden bor i Svendborg og søger på børnehave, så får du både vores statslige information og de lokale regler og muligheder fra Svendborg Kommune - i den samme tekst, forklarer Simon Hansen.
Derfor er Statens Information begyndt at standardisere de mange data i metasproget XML, så lokale og centrale tekster kan kombineres, uden det kan ses for brugeren.
- Vi er godt i gang, og det bliver spændende at se. Men det er ikke let. Det er ikke prøvet før i verden, forklarer direktør i Statens Information, Simon Hansen.

Billedtekst: - Vi er godt i gang med at flette centrale oplysninger med kommunale data. Men det er ikke nemt. Det er ikke prøvet før i verden, siger direktør i Statens Information, Simon Hansen.
Foto: Torben Klint

Boks: 1,8 millioner danskere har nøglen
I slutningen af 1997 åbnede Statens Information for første gang for elektronisk information til borgerne med hjemmesiden www.danmark.dk. Sidste år steg antallet til 1,8 millioner brugere om året. Det er en stigning på 18 procent i forhold til år 2000.
Hver fjerde bruger arbejder selv i det offentlige og søger i embeds medfør efter andre personer, institutioner eller dokumenter hos det offentlige. 25 procent af brugerne kommer fra det private erhvervsliv og den sidste halvdel af surferne på Danmark.dk er studerende, journalister, forbrugere eller bare ganske almindelige danskere, der har brug for at finde vej i den offentlige administration.>




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere