Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. februar 2002.
IT-branchen har fået et nyt buzzword - webservices. Og de store armbevægelser mangler ikke. Bill Gates taler lystigt om, hvordan Microsoft har satset alt. IBM bruger mange penge på det, Sun er i gang med at gøre dem til en integreret del af deres software. Har man ikke en webservice-strategi, er man ikke et IT-firma, der regnes for noget. Sådan virker det i hvert fald.
Men var det ikke også sådan med e-handel for nogle år siden? Og hvad blev der egentlig af WAP? Det virker næsten som om at hvert år bringer sit eget buzzword, og ofte bliver de nye teknologier ikke til at andet end det - buzzwords.
Det er i hvert fald ikke initiativer eller indsats, der kommer til at hindre webservices i at blive en succes. W3C, organisationen bag de fleste internet-standarder, har allerede lavet en række webservice-standarder, og når W3C ikke arbejder hurtigt nok, finder software-producenterne selv ud af at gå sammen - selv Microsoft og Sun kan pludselig enes.
Nyeste påfund i den lejr er WS-I - en non-profit organisation, der skal fungere som en slags garant for, at webservice-produkterne nu også kan snakke sammen.
Er det nok? Er der et marked for webservices, der kan retfærdiggøre de enorme investeringer, der laves i øjeblikket? Det er svært at sige - Bill Gates tror det, men han troede på den anden side også, at 640 kb ram var nok, og at Microsofts MSN kunne udkonkurrere internettet. En ting er i hvert fald sikkert - vi kommer til at høre meget, meget mere til webservices i løbet af 2002.