Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.
Et barberet Aston har taget hul på fremtiden som fokuseret konsulenthus med en stor Navision-forretning.
Bankgælden er sløjfet, hardwareforretningen er sammen med andre dele af virksomheden solgt fra og organisationen tunet til nye tider. Aston Group er kørt i stilling som fokuseret konsulenthus.
IT-Branchen satte de to chefer, administrerende direktør for Aston Group, Mogens Elsberg, og administrerende direktør for Aston SME Business Line, Bjarne Søballe, stævne til en snak om virksomhedens fremtid.
- Drivkraften i vores nye strategi er en kombination af, hvordan udviklingen og kundernes sammensætning har ændret sig, siden det oprindelige Aston blev stiftet. Tidligere var kunderne ude og lede efter konsulenter, og man kunne tillade sig at have en meget bred sammensætning af kompetencer. I dag leder konsulenthusene efter kunderne, og det kræver dybde i kompetencerne, forklarer administrerende direktør for Aston Group, Mogens Elsberg.
Ændringerne i koncernen betyder blandt andet, at Aston har skåret kraftigt ned i den øverste ledelse, som i dag kun tæller ham, Bjarne Søballe og fire andre direktører.
- Til gengæld er vi vokset betydeligt, ikke mindst i SME-forretningen. Sidste år tog vi alene i den division op mod 80 nye folk ind og voksede organisk med omkring 40 procent, fortæller Bjarne Søballe.
Totalt set voksede Aston med 25 procent sidste år og regner med en tilsvarende vækst i år.
Behov for centralisering
Det er unægteligt en anden virksomhed, Mogens Elsberg er chef for i dag, end det Aston, han i september 2000 tiltrådte som direktør for. Det nye Aston består af fire forretningsområder, der er henholdsvis SME Business Line, med fokus på Navision og Microsoft Great Plains, samt SAP, eRelations, herunder især Siebel, og Management Consulting.
- Forskellen på os og de andre konsulenthuse er, at de går bredere ud i deres dækning af markedet. Vi er i dag omkring 1000 medarbejdere internationalt og varetager både implementerings- og management-konsulentopgaver. Og den kombination er vigtig. Jeg tror, virksomhederne i øget omfang har behov for centralisering, siger Mogens Elsberg.
Omkring halvdelen af Astons medarbejdere sidder i Danmark. Af de øvrige er 270 beskæftiget i Nordamerika og 75 i England, mens resten er fordelt i blandt andet Norge, Finland, Spanien og Tyskland. I alt har virksomheden egne folk på omkring 30 lokationer i 13 lande.
Næsten tre fjerdedele af Astons medarbejdere beskæftiger sig i dag med salget af Navision- og Great Plains-produkter. Blandt de øvrige arbejder 110 med SAP-løsninger, 60 med CRM og 100 med management-konsulentydelser.
I kølvandet på Navision
Bjarne Søballe ser Columbus som eneste konkurrent til forretningen Aston SME Business Line, der i Danmark fortsat markedsføres under navnet Aston Naviteam. Det gør han, fordi Columbus er den eneste virksomhed, der også er globalt konsulenthus på Navision-produkterne. Aston SME Business Line dækker i dag en stor del af verdenskortet, enten ved at Aston selv har en repræsentation i landet eller via partnere.
- Navisions datterselskaber har fungeret meget selvstændigt i udlandet, og det har gavnet os meget. Navision har valgt at bygge den internationale salgsorganisation op i regioner, og den struktur har vi med held valgt at matche, forklarer Bjarne Søballe.
Det sidste år har Aston SMB Business Line fokuseret meget på at bygge sit internationale salgsteam op, og ordrerne er for længst begyndt at flyde ind.
- I USA mærkede vi recessionen sidste år ved, at kunderne sådan set allerede havde valgt løsninger og partnere inden årsskiftet, men at de først så småt er begyndt at trykke på startknappen nu. Vi ser stadig flere eksempler på, at de store internationale virksomheder vælger at køre en SAP-løsning centralt og Navision ude hos datterselskaberne, supplerer Mogens Elsberg.
Astons fire forretningsdivisioner arbejder på basis af samme salgs- og implementeringsmetode i alle lande. Den er udviklet af Astons amerikanske direktør, George Brown, og bruges også af andre Navision-partnere.
Citat: Mogens Elsberg om Aston Groups økonomiske situation:
- Vi skal lave overskud på forretningen. Vi forventer en vækst på 20 procent i 2002, og på en omsætning på en milliard kroner regner vi med et positivt resultat før renter, af- og nedskrivninger samt særlige poster (EBITDA) på omkring 100 millioner kroner mod 60 millioner kroner sidste år. På bundlinien forventer vi et nul, måske et lille overskud. Sammenligner man de tal med dem, vi så i 1990'erne, er de ikke imponerende, men som markedet ser ud nu, synes jeg det er et meget pænt resultat.
Billedtekst: - Der er klart, at der fortsat vil være et tæt samarbejde. Vi er hinandens foretrukne partnere. Der er intet, der markerer, at vi ikke skulle have et godt samarbejde. Vi er jo stadig hinandens gode venner og plejer at arbejde sammen, siger Mogens Elsberg om samarbejdet med Peter Warnøes nye Spirit Group.
Foto: Torben Klint