Vil være bedst på bløde værdier

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.


Billedtekst: Account Manager Morten Jensen (til højre) er en af de fire medarbejdere i TopNordic, der har lagt en stor arbejdsindsats i BBA-projektet. Et projekt som administrerende direktør Claus Hougesen har prioriteret højt, siden han trådte til . Foto: Torben Klint

TopNordic vil være branchens bedste arbejdsplads. Både medarbejdere og ledelse gør en indsats for at føre visionen om bløde værdier ud i livet.

Diiiing.
- Hurra, klokken er syv, og nu skal jeg op og på job!
Det skal være sjovt, rart og spændende at slukke for vækkeuret og gå på arbejde.
Det mener ledelsen i TopNordic, som sammen med medarbejderne arbejder hårdt på at gøre virksomheden til branchens bedste arbejdsplads (BBA).
I disse dage er det et år siden, TopNordic fusionerede med SystemForums afdeling for systemintegration, eForum. I kølvandet på fusionen formulerede den nye chef, Claus Hougesen, en visionen om at gøre TopNordic til branchens bedste arbejdsplads.
For at nå målet har virksomheden sat en grundig undersøgelse af medarbejdernes holdning og ønsker i gang. Første runde er netop afsluttet med en gennemgang af resultaterne i de enkelte afdelinger rundt omkring i landet.
- En vision er skøn, men nu ved vi, hvor vi står. Herfra kræver det den enkelte medarbejders indsats at komme videre, ellers vil det svare til at spænde en hamster for en skurvogn, at få et projekt som dette til at lykkes, siger TopNordics administrerende direktør Claus Hougesen.
Den videre proces er for virksomheden nu at finde ud af, hvordan de svage sider gøres stærke. Og at få defineret de problemer, der er umuligt at gøre noget ved.
Styres af medarbejdere
Det store benarbejde i undersøgelsen er ikke foretaget af chefen, men af en arbejdsgruppe bestående af tre medarbejdere og virksomhedens HR-manager. Direktionens opgave undervejs har været, og er fortsat, at støtte processen og at udstikke retningen.
Account Manager Morten Jensen er en af de fire medarbejdere, der har lagt en stor arbejdsindsats i BBA-projektet. Han sidder i projektgruppen og har været med til at interviewe halvdelen af virksomhedens 200 medarbejdere. Det er deres svar og gode råd, det endelige spørgeskemas 164 punkter er formuleret ud fra.
Resultaterne af medarbejdernes besvarelser blev præsenteret for de enkelte afdelinger i virksomheden i slutningen af november og starten af december måned.
- Vi kan mærke, at folk står og hopper for at komme i gang med at gøre noget ved det, der er noget galt med. Nu handler det om at stille aktivitetsplaner op for de områder, hvor vi er for svage, siger Morten Jensen.
Han forklarer, at en tredjedel af svarerne er udfyldt med et 0, hvilket betyder, at medarbejderen hverken er tilfreds eller utilfreds. Netop de holdninger kan relativt nemt ændres. Til noget positivt, for eksempel ved at lederen af den enkelte afdeling husker at give sin medarbejder et velfortjent skulderklap. Eller til noget negativt, hvis han glemmer det, når medarbejderne nu har peget på, at manglende ros er et problem.
Til foråret følges undersøgelsen op af endnu et sæt spørgsmål til samtlige medarbejdere og er således et fortløbende projekt.
Skal dyrke vinderkulturen
Den enkelte medarbejder har besvaret undersøgelsen anonymt, mens alle ledere er synlige i den analyse, der er kommet ud af besvarelserne.
- Det handler om at gøre undersøgelsen så konkret som muligt, forklarer HR-manager Bonnie de Place, der også sidder med i arbejdsgruppen.
Det konkrete er blandt andet, at man om en enkelt gruppeleder for eksempel kan læse, at han er dårlig til at lede men fantastisk til at skabe tillid. Eller mere overordnet eksempelvis, at salgschefen i Århus er god til at rose sine medarbejdere, mens den disciplin kniber lidt mere i resten af landet.
- Generelt kan vi konkludere, at vi skal være bedre til at dyrke en vinderkultur, siger Claus Hougesen.
Han peger på, undersøgelsen viser, at virksomheden er kommet flot over fusionen og at den generelt positive opfattelse af arbejdspladsen ligger pænt over gennemsnittet i danske IT-virksomheder.
Med undervejs i hele processen har TopNordic haft Team Vision Management A/S til at hjælpe med henholdsvis spørgsmålsformuleringen og selve analysen.

Boks: Strategi
Ønsker flere informationer
Sidst på efteråret gik både ledelse og medarbejdere ned i løn for at undgå fyringer i TopNordic. Det kan læses i undersøgelsen.
En af hovedkonklusionerne er nemlig, at medarbejderne vil have mere information.
- Nu hvor folk selv har spyttet penge i kassen ved at gå ned i løn, vil de have flere informationer om virksomheden, konstaterer Claus Hougesen.

Boks: job
Plusser og minusser
På positivlisten over medarbejdernes svar på TopNordics store undersøgelse kan virksomheden konstatere, at de fleste føler et stort ansvar for deres arbejde, finder det naturligt at hjælpe en kollega, sætter en ære i at gøre arbejdet færdigt, føler sig godt behandlet af kollegerne og føler, at de nærmeste kolleger er gode repræsentanter for virksomheden.
På negativlisten er svarene blandt andet, at man som medarbejder ønsker, at den nærmeste leder lidt oftere vil høre på en, når der træffes beslutninger i afdelingen. Man vil også gerne have kollegerne til at overholde væsentlige aftaler og føler sig tit presset til at leve op til store krav.
- Vi kan også konstatere, at der er damp på kedlerne, når det gælder stress. Det går, men vi kan ikke skrue ret meget op, siger HR-manager Bonnie de Place fra TopNordic.

Boks: Strategi
Fokus på bløde værdier
- Vores ambition er at kunne måle os med andre både i og uden for branchen. IT-branchen er ikke kendt for det bedste renommÈ, når det handler om at sætte fokus på de bløde værdier, mener Account Manager og projektdeltager, Morten Jensen.
Til foråret følges undersøgelsen op af endnu et sæt spørgsmål til medarbejderne og en efterfølgende analyse og er således en fortløbende proces.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere