Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Konsulentvirksomheden CMG skød sidste år en stor
B2B kampagne af herhjemme. De ønskede resultater blev nået, men markedet gik i stå.
- Det er vores kunder, der skal være kendte.
Det er efterhånden et år siden, IT-konsulentvirksomheden CMG's store reklamekampagne kunne opleves på tv, billboards og i dagbladsannoncer.
Det umiddelbare budskab i den utraditionelle markedsføring, blandt andet i filmen, hvor CMG's fiktive direktør blev portrætteret med en bjælke over øjnene, var, at kundernes succes er vigtigere end CMG's.
Formålet med kampagnen var at gøre CMG til et kendt navn i Danmark, og operationen lykkedes.
- Både branding og budskabsforståelse lå på et højt niveau set i forhold til, at der var tale om en B2B kampagne. Før kampagnen lå kendskabet til CMG på 12 procent i målgruppen og bagefter på 18 procent, forklarer marketingchef Lis Bentin fra CMG Danmark A/S.
Fik en pose penge
Baggrunden for kampagnen var, at CMG-gruppen, der er børsnoteret i Holland og England, i juni 2000 havde købt det britiske selskab Admiral Plc., som i 1999 havde opkøbt de to danske konsulentvirksomheder International Data Support og B&B Datacare. En kampagne i januar og februar sidste år skulle slå CMG-navnet fast blandt de danske kunder.
- Vi fik at vide, at Admiral var solgt til CMG samme dag, som brevpapir, visitkort og konvolutter med Admiral-logoer, var ankommet fra trykkeriet, fortæller Lis Bentin og konstaterer, at hun da i det mindste havde checklisten for opgaver i forbindelse med navneskift, ved hånden.
I forbindelse med købet stak CMG sin nye danske afdeling, der skulle fungere som brohoved til resten af Skandinavien, en pose penge med adskillige millioner kroner, der var øremærket til at slå navnet fast i Danmark.
Nåede aldrig anden runde
Til at markedsføre det nye navn valgte CMG bureauet BBDO. Den første del af kampagnen kostede tre en halv million kroner og skulle have været fulgt op af endnu en kampagne, i nogenlunde samme prisniveau, i efteråret. Sådan kom det aldrig til at gå.
- Vi var nået så langt, at vi havde booket tid til tv-reklamer og plads til dagbladsannoncer. Vi valgte alligevel at droppe anden del af kampagnen, da vores moderfirma meldte ud, at man var på vej med nyt design samtidig med, at afmatningen i branchen for alvor satte ind, fortæller Lis Bentin.
Inden CMG-kampagnen overhovedet gik i gang, havde virksomheden gennemført en hvervekampagne, der skulle skaffe nye medarbejdere til virksomheden. Den kostede et par hundrede tusinde kroner og bestod af jobannoncer suppleret med annoncer på cykelbudes tasker og budcykler med budskabet stillet op strategiske steder i København.
Lis Bentin mener selv, at det er den primære årsag til, at kendskabet til CMG trods alt var relativt stort, før kampagnen overhovedet gik i gang.
Efter hvervekampagnen sidste år nåede CMG Danmark op på at beskæftige 100 medarbejdere. I dag har virksomheden omkring 70 ansatte, et antal der primært er nået via naturlig afgang.
- Efter den 11. september har vi, som det meste af branchen, sat ambitionerne på vågeblus, og vi har ændret vores strategi, fra at vi bare skal vokse, til at satse på kontrolleret vækst. Det er ærgerligt, at udviklingen blev, som det var tilfældet. Det er lidt som at sidde ude på startbanen i en jumbojet, som aldrig nåede i luften, konstaterer administrerende direktør Bengt Berg.
Han tilføjer dog, at virksomheden er klar til slå til i det øjeblik, investeringslysten igen begynder at vokse i Norden.
Billedtekst: Det er ærgerligt, at udviklingen blev, som det var tilfældet. Det er lidt som at sidde ude på startbanen i en jumbojet, som aldrig nåede i luften, konstaterer administrerende direktør Bengt Berg, her sammen med marketingchef Bente Bentin, der havde en stor kampagne i gang da krisen satte ind. Foto: Torben Klint
Boks: koncernen
Internationalt kendt på telecom
CMG Danmark A/S er en del af den internationale CMG-koncern, der har omkring 14.000 ansatte. Internationalt er CMG især kendt for sine telecom-løsninger. I Danmark beskæftiger virksomheden sig med IT-rådgivning og systemudvikling og satser på blive mere aktiv på tele-løsninger specielt inden for m-Business. CMG er stiftet i 1964 og er børsnoteret i Holland og England. Konkurrenterne herhjemme er primært WM-data, TietoEnator, Gap Gemini, EC Soft og IBM.