Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Billedtekst: - Vi har stukket snuden tilbage i sporet og er på vej mod de rette resultater, siger administrerende direktør Jan Iversen fra EET. Foto: Torben Klint
Årsregnskabet viser et minus på otte millioner kroner i EET Danmark, men udviklingen går den rigtige vej, fortæller Jan Iversen.
Årsregnskaberne fra EET Danmark og koncernregnskabet fra EET Nordic, der dækker perioden fra 1. juli 2000 til 30. juni 2001, er først nu blevet offentligt tilgængelige. Og det er ikke just fornøjelige tal, de præsenterer.
Hvor det samlede koncernresultat viser et plus på bundlinien på 1,1 million kroner ud af en omsætning på en milliard kroner, er resultatet for det danske selskab et underskud på mere end otte millioner kroner ud af en omsætning på godt en halv milliard kroner.
Men kursen er ændret, siden regnskaberne blev afsluttet sidste sommer, fortæller Jan Iversen, der er administrerende direktør for EET Danmark og økonomidirektør i EET Nordic.
- Vi har reduceret medarbejderstyrken fra 80 til 60 personer. Nu er vi tilbage på sporet og håber, at ram-priserne stiger endnu mere. Dækningsbidraget er vokset pænt i de sidste fem måneder, så vi i det danske selskab igen er overskudsgivende, siger Jan Iversen.
Vil nå 30 millioner
i resultat
Han kan netop i disse dage fejre sit et-års jubilæum som administrerende direktør for EET Danmark. Posten som økonomidirektør for koncernen har han haft i halvandet år.
- Der er ingen tvivl om, at Danmark har været problembarnet i EET i det seneste regnskabsår. Alle de store forhandlere har været ramt af nedgang, hvilket naturligvis har påvirket os. Samtidig har vi erfaret, at vi skal være bedre til at forsikre vores udeståender hos forhandlerne. Og vi skal have større volumen på vores memory-forretning, blandt andet fordi vi ikke længere er enedistributør af memory fra Kingston.
I dette regnskabsår går vi efter 30 millioner kroner i EBIT (Resultat før renter, skat og ekstraordinære poster) på koncernplan, siger Jan Iversen.
Satser på egne mærker
Det seneste år har virksomheden brugt mange ressourcer på at markedsføre sine egne brands, MicroStorage, MicroMemory og MicroConnect. Sidstnævnte brand, der dækkede over modems, er dog droppet i dag. Til gengæld lancerer EET om ganske kort tid det nye brand MicroNetwork, der skal dække netværksprodukter fra simple adaptere og switche og opad i produktsegmentet.
Under MicroStorage gemmer der sig også SAN-løsninger, og ifølge Jan Iversen er der et ganske godt salg i den kategori.
MicroMemory blev lanceret i juni sidste år, og salget har overgået forventningerne, siger han. Salget startede i Danmark og Norge, og nu følger Sverige og Finland. Produktsortimentet er løbende blevet udvidet, seneste produkt er Compact Flashram.
- Totalt set har vi solgt flere RAM det seneste år end tidligere, men man kan ikke se det i regnskaberne på grund af det kraftige prisfald.
I løbet af de sidste par måneder er ram-priserne steget med 30 procent, så nu tjener vi lidt mere på den del af forretningen, siger Jan Iversen og tilføjer, at EET godt kan mærke, at man ikke længere er ene om at sælge Kingston-memory i Danmark.
Ser sig omkring i Tyskland
EET er i dag repræsenteret i otte europæiske lande, det seneste på landkortet er Holland, hvor man åbnede kontor i november. Strategien går på at blive paneuropæisk nichedistributør, men endnu mangler de væsentlige markeder Tyskland og England.
- Vi gør det på vores facon ved selv at bygge tingene op fra bunden. I Tyskland går vi i øjeblikket og ser lidt på, hvor vi rent geografisk skal bygge forretningen op, men der bliver ikke åbnet kontor i dette regnskabsår. England er et svært, svært marked, hvor det nemmeste vil være at købe et selskab op og køre det derfra, men den strategi er ikke aktuel lige nu, siger Jan Iversen.