Gør-det-selv-jura på nettet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.


STANDARDDOKUMENTER: Juridisk tjeneste til erhvervslivet hilses velkommen af Advokatsamfundet.

To år på bedding tog det, før Danmarks første juridiske nettjeneste til erhvervslivet endelig blev søsat. Advokatsamfundet klapper i hænderne og håber på snart at se flere. Men advokat Gregers Lauridsen og advokatsekretær Lisbeth Frederiksen fra www.e-lov.dk kan ikke mærke konkurrenternes varme ånde i nakken.
- Vi har ikke hørt om dansk konkurrence, og fra udlandet kommer den ikke. Dertil er jura for tæt knyttet til sproget og landets love, siger Lisbeth Frederiksen. Hun blev ansat for halvandet år siden til at stå for alt det praktisk-juridiske med www.e-lov.dk, efter at webbureauet Balthazar havde klaret den tekniske udførelse af advokat Gregers Lauridsens ide om en selvbetjeningstjeneste for juridiske standarddokumenter med åbent døgnet rundt.
Tidsbesparelser
Teknologien bag www.e-lov.dk automatiserer tilblivelsen af juridiske dokumenter som for eksempel ansættelseskontrakter, lejekontrakter, aktionæroverenskomster, dokumenter til stiftelse af aktieselskaber og andre erhvervsselskaber. Har man brug for rådgivning, må man imidlertid gå til en almindelig advokat.
- Men der er masser af tid, arbejdsgange og penge at spare på standarddokumenter. Kunden opnår at få sit dokument på mail med det samme, og advokaten kan bruge sin tid bedre på spørgsmål, der kræver egentlig juridisk kompetence, siger Lisbeth Frederiksen.
Hun oplever den typiske arbejdsgang omkring for eksempel en ansættelseskontrakt som unødvendigt tidskrævende: Først holder klienten og advokaten et møde. Så dikterer advokaten indholdet af kontrakten til advokatsekretæren, som laver et udkast til kontrakten. Advokaten ser det igennem, før sekretæren sender det til klienten. Klienten finder typisk en fejl eller to, fordi de mange arbejdsgange giver flere fejlkilder, og så skal kontrakten tilbage til advokaten og rettes.
- Det fleste arbejdsgange kan springes over, hvis kontrakten laves på e-lov, hvor der benyttes intelligente dokumenter. Klienten skal blot svare på nogle spørgsmål, som systemet stiller for at sikre, at alle nødvendige oplysninger kommer med, siger Lisbeth Frederiksen.
Konservativ branche
Hun har brugt det meste af et år på at stå for gennemtestning af systemet og de intelligente dokumenter, mens 39-årige Gregers Lauridsen ved siden af også passer sin offline advokatpraksis.
Det med alderen er vigtigt, mener Lisbeth Frederiksen, for det er stadig kun yngre advokater, der selv betjener en pc.
- Det er en meget konservativ branche. Der kunne rationaliseres meget, hvis man brugte mere IT på advokatkontorerne, men de unge advokater har svært ved at komme ind og revolutionere den måde, de ældre partnere er vant til at arbejde på, siger Lisbeth Frederiksen. Hun har også arbejdet i ejendomsmæglerbranchen, hvor IT anderledes helhjertet er taget i brug.
Hos Advokatsamfundet så man gerne, at IT og internet fik en større plads i erhvervet.
- Vi har gentagne gange opfordret vores medlemmer til at gå på nettet. I udlandet er man meget længere fremme med e-commerce i advokatbranchen. Jeg håber og tror, at flere og flere advokatfirmaer vil lancere e-commerce-tjenester, siger generalsekretær Henrik Rothe, Advokatsamfundet.
- Selvbetjeningstjenester til standarddokumenter er oplagte, men jeg tror også vi vil se rådgivningstjenester til erhvervslivet, de findes jo allerede til private, siger Henrik Rothe.

Billedtekst: - Man kan enten købe et dokument ad gangen og betale for det på nettet - eller man kan oprette en årlig licens til 2.750 kroner om året og generere et ubegrænset antal dokumenter, siger Lisbeth Frederiksen fra www.e-lov.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere