Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. januar 2002.
En håndholdt pc, der er lille nok til at ligge i en håndflade, men med en indbygget skærm så stor som den, der står på skrivebordet. Det lyder som en selvmodsigelse, men er faktisk en ret nøjagtig beskrivelse af danske Mobintechs nye håndholdte internet-løsning.
Når Computerworld i dag bringer denne nyhed på forsiden, er det fordi Mobintech præsenterer et produkt, der - måske - bliver til gavn for alverdens net-brugere på farten.
Ordet "måske" er medtaget, fordi det jo ofte i livet i almindelighed, og i IT-branchen i særdeleshed, går anderledes end planlagt.
Det nye danske produkt ønskes naturligvis al held og lykke på rejsen mod det endelige produkt, det store gennembrud samt den berømmelse og rigdom, der forhåbentlig følger. Men eksemplet er med til at cementere, at det mismod, der er fulgt i kølvandet på dotcom-æraen nu må være slut. Hvem husker ikke alle de smarte buzzwords: Bricks and Motar, bits vs. atoms, first mover advantage for slet ikke at tale om det, der allerede er blevet et dansk begreb: Den nye økonomi.
Selv om mange entusiastiske mennesker lige nu slikker sårene, så gælder det stadig, at selve materialiseringen af den gode ide er altafgørende.
Det kan - måske - godt være, at alverdens mobilbrugere ikke kan vænnes til at klistre denne net-telefon op til højre øje, og det kan - måske - godt være, at der ikke kan findes tilstrækkelige kompetente samarbejdspartnere. Det er det udviklingsarbejde, man nu er i gang med.
For snart 15 år siden var der nogle ligeledes entusiastiske, dygtige og fremsynede mennesker i et selskab i Holbæk - Belle Systems - der troede, der måtte være en fremtid i nettet: Det var der også, men det tog næsten ti år før gennembruddet kom, og man måtte gå grueligt mange omveje via Diatel og andre tunge tele-systemer. Pludselig en dag kom internet, og behovet for Belles ekspertise var så stort, at det blev købt af Cisco.
Successen hang ene og alene sammen med ekspertise og first mover-fordelen. Så selvom de smarte buzzwords har fået skrammer, så gælder god latin stadig.
Citat: "Det mismod, der fulgt i kølvandet på dotcom-æraen må
nu være slut."