Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Billedtekst: De to danske deltagere i Paris-Dakar løbet Søren Kjær (tv.) og Nicolai Moltke-Leth.
Atea og IBM fælles om million-sponsorat af dansk bil.
Søndag den 13. januar kørte deltagerne i årets Paris-Dakar løb i mål på stranden i Dakar i Senegal efter 16. etape. Det danske Team Atea-IBM med Nicolai Moltke-Leth og Søren Kjær ved rattet kom ind på en samlet 25. plads.
Som navnet antyder, optrådte Atea og IBM som hovedsponsorer for det danske team, hvis samlede budget var på 1,3 millioner kroner.
Under løbet mødte IT-Branchen Ateas administrerende direktør, Frank Mortensen, og salgsdirektør Klavs Jørgensen fra IBM til en snak om ideen bag sponsoreringen.
- Vi har gennem længere tid overvejet, hvordan vi kunne profilere os tydeligere sammen, så muligheden for at sponsorere det danske hold var så absolut en appelsin i vores turban, fortæller Klavs Jørgensen fra IBM.
Dansk partnerskab i tyve år
Det er første gang de to virksomheders navne er bundet sammen markedsføringsmæssigt. De har tidligere gennemført fælles annoncer og sponsorater, men uden at IBM's navn har været synligt.
- Vi har altid haft et meget tæt partnerskab, og det er spændende at være fælles om det her projekt. Det er lidt sjovt, at det først sker nu, for vi var faktisk IBM's første danske Business Partner. Det blev vi udnævnt til allerede i 1982, da vi hed BFC, fortæller Frank Mortensen (BFC blev opkøbt af WM-data i 1996, som Atea blev udskilt fra sidste år, red.).
Generelt holder IBM sig til at profilere sit navn ved store generelle arrangementer som eksempelvis OL.
- Vores hovedide med at deltage i et projekt som det her er ikke at eksponere selve navnet IBM, men at fortælle, at de to deltagere har en IBM ThinkPad med på den hårde tur og derved er i stand til at kommunikere med folk herhjemme, siger Klavs Jørgensen.
- For os handler det i høj grad om at få markedsført vores brand og om at få folk ind og kigge på vores internetside, hvor man kan læse om projektet, fortæller Frank Mortensen fra Atea.