Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Erfaren sælger overtager chefstolen hos WM-data i Danmark og samler alle koncernens danske selskaber i Èn virksomhed.
Ved udgangen af denne måned siger WM-datas administrerende direktør i Danmark, Ronny Roos, farvel efter en årrække i Danmark. Nu skal han tilbage til Stockholm som medlem af koncernledelsen.
På posten som administrerende direktør afløses han af Jesper Scharff, der er 42 år og kommer fra en stilling som administrerende direktør hos Cryptomathic, hvor han har været ansat i knap et år. Fra 1999 til 2000 var han direktør med ansvar for salg og service i KMD og før den tid i tolv år ansat hos IBM, hvor han de sidste tre år var nordisk salgsdirektør.
De sidste par uger har han været rundt og sige goddag i virksomheden.
- Den forretning, det mere fokuserede WM-data stiler imod, er en forretning, jeg har arbejdet med i mange år i IBM, og forhåbentligt kan jeg bidrage med min viden. Jeg tror også, det kan være til inspiration, at jeg har været vant til at betragte WM-data udefra, siger Jesper Scharff.
Alle selskaber samles
Det mere fokuserede WM-data, han taler om, bygger på et WM-data, der er tilbage efter diverse strategiske frasalg sidste år. Fremover bliver WM-data herhjemme en mere dansk orienteret organisation. Det sker samtidig med, at ledelsen arbejder hen mod at fusionere koncernens mange danske selskaber til et samlet WM-data Danmark. Det er en proces, der formentlig vil løbe i hele år 2002.
- Vi arbejder hen mod at skabe Èt selskab i stedet for flere. Tidligere har virksomheden haft en meget bred forretning. Nu vil vi arbejde på at gøre det samlede WM-data til den førende serviceleverandør, siger Jesper Scharff.
Satser målrettet
Den nye struktur i WM-data betyder, at ledelsen i Danmark vil satse inden for fire forretningsområder. Det er henholdsvis Key Account Manager-funktionen, Infra Solutions (infrastuktur), eSolutions (konsulent- og produktdelen) samt eApplications (virksomhedsløsninger).
Samtidig satser WM-data på nordisk plan på vertikale løsninger inden for tre udvalgte kompetenceområder. De tre er henholdsvis det offentlige segment, hvor man især satser på skattekontrolområdet, industrien, hvor WM-data satser på automationsløsninger, målrettet mod medicinalindustrien og bryggerier. Den tredje vertikale satsning er på det finansielle område, hvor man især satser på løsninger til investeringsforeninger.
Parat til forandring
Hans-Otto Wildfang, der i dag er administrerende direktør for forretningsområdet eApplications, tror forandringerne vil være til stor gavn for virksomheden.
- Den nye struktur betyder ikke de store forandringer for den enkelte medarbejder. Der sker en ændring på organisatorisk niveau og på chefniveau.
- Det er indarbejdet i lederkulturen, at vi skal være indstillet på forandring. Det er WM-datas styrke. Med det nye WM-data opnår vi et tættere samarbejde mellem de forskellige forretningsområder og bliver mere offensive ud mod kunderne, mener Hans-Otto Wildfang.
Billedtekst: Ny chef hos WM-data er den 42-årige Jesper Scharff, der afløser Ronny Roos på posten.