Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.
Digital signatur er den største barriere for elektronisk borgerbetjening i kommunerne. Til gengæld er
envejskommunikation fra kommune til borger meget udbredt. Det
viser den første danske undersøgelse af kommunernes brug af IT, som Danmarks Statistik netop har
foretaget.
Stabler og skråhylder på bibliotekerne med dagsordener og referater fra byrådet, lokalplaner og vejledning for borgerne er i allerhøjeste grad erstattet med kommunale hjemmesider. Til gengæld er kommunerne langt bagefter, når det gælder interaktive tjenester på internet. Det viser en helt ny undersøgelse, som Danmarks Statistik har foretaget som et led i afdækningen af informationssamfundet.
- Det er allerførste gang, at Danmarks Statistik overhovedet undersøger brug af IT i den offentlige sektor, siger fuldmægtig Martin Lundø.
Kommunerne har taget internet til sig, når det gælder envejskommunikation - altså oplysninger fra kommunen til borgerne. Specielt information om det lokale demokrati er meget udbredt, hvor byrådsmedlemmer, referater, dagsordener og sammensætning af udvalg findes på mere end 90 procent af de kommunale hjemmesider. I øvrigt viser undersøgelsen, at 98 procent ud af Danmarks 275 kommuner har hjemmeside i september måned i år.
87 procent af kommunerne informerer om servicetilbud og borgernes rettigheder og forpligtelser, ligesom tre ud af fire (74 procent) har lagt kommune- og lokalplaner ud på deres hjemmeside. Men kun hver tiende - ni procent - af kommunerne har etableret åbne postlister over kommunepost.
Borgeren kan ikke komme igennem - endnu
Næsten alle kommunerne - 92 procent - tilbyder download af blanketter, der kan printes ud og sendes til kommunen med almindelig post. Men det er kun ni procent af kommunerne, der giver borgerne mulighed for at sende krypteret post til kommunen, og det er nødvendigt, hvis der skal ske elektronisk sagsbehandling med følsomme data som for eksempel cpr-nummer. Så der er stadig langt til den fulde elektroniske kommunikation mellem borger og myndighed.
For eksempel nævner mere end halvdelen af kommunerne (51 procent), at digital signatur endnu ikke er standardiseret tilstrækkeligt, og det betegnes som den største barriere for elektronisk borgerbetjening. Men der er heller ikke penge nok - som den næste barriere nævner 41 procent, at det er svært at frigøre ressourcer til udvikling.
Hver tredje kommune (31 procent) vurderer, at det er vanskeligt at omstille kommunens arbejdsgange, ligesom det er svært at integrere de eksistenrende systemer med internet. Men lovgivningen er heller ikke parat til borgerbetjening. Det vurderer hver fjerde kommune (24 procent).
Undersøgelsen er foretaget i september og offentliggøres i sin helhed i næste uge. 81 procent af kommunerne har svaret.