Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. november 2001.
Telia Stofa lovede i foråret at ville levere IP-telefoni til danske
antenneforeninger. Nu står det imidlertid klart, at tjenesten bliver forsinket i op til et år.
Hjørring Antenneselskab er den ubestridte pioner på det danske marked for kabelinternet. Allerede i 1999 fik kunderne mulighed for at få internet gennem antennekablet, og selskabet var også tidligt ude med en føler omkring telefoni gennem det samme kabel.
Drømmen om billig telefoni er imidlertid blevet udskudt, fordi Telia Stofa, der skulle levere IP-telefonidelen, endnu ikke er klar med en løsning.
- Vi er naturligvis utilfredse med forsinkelsen, fordi vi har sagt til vores medlemmer, at nu kom der telefoni, siger Mogens Lorentsen, formand for Hjørring Antenneselskab.
Tekniske problemer
Telia Stofa angiver tekniske problemer som årsag til, at IP-telefonien er blevet forsinket. Leverandørernes øgede fokusering betyder, at leverancer af IP-udstyret til telefonien er blevet forsinket.
- Jeg er utrolig træt af, at det er gået, som det er gået. Derfor har vi meldt ud til kunderne på en måde, så vi ikke kommer til at skuffe nogle igen, siger administrerende direktør Ole Simonsen, Telia Stofa.
Selskabet har sendt breve ud til alle sine kunder, hvor det forklarer, at man ikke bliver klar med en telefoni-løsning før til september næste år.
Teknisk set har Telia Stofa problemer med telefoni gennem modemer, der overholder DOCSIS-standarden.