Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
WM-data hilser HP's nye partnerkoncept velkommen.
- Vi ser det klart som en fordel, når en stor leverandør melder rent ud om, hvordan markedet skal deles mellem leverandøren og kanalen, siger Business Manager Jesper Jønsson fra WM-data Infra Solutions, der er ansvarlig for kontakten til HP.
Umiddelbart får udmeldingen ikke de store konsekvenser for WM-data, der ud over hig end-løsninger fra HP også sælger løsninger baseret primært på IBM og Compaq.
- En af vores mærkesager er, at vi aldrig starter med at tale med kunden om infrastruktur, men om det, der interesserer kunden, nemlig hans forretning. Undervejs i forløbet når vi så frem til det produkt, som passer bedst til netop den kundes behov, uden skelen til hvem leverandøren skal være, før meget sent i processen, siger han.
Satser på flere konsulentopgaver
Jesper Jønsson regner med, at WM-data med den nye partnerstrategi fra HP kan øge sit hardewaresalg, men bestemt også sit salg af konsulentydelser.
Han ser det som en stor fordel, at WM-data med HP's udmelding også kan spare ressourcer ved ikke at byde på opgaver, HP også går efter. HP har klart meldt ud, at det er de største virksomheder, man går efter.
- Det gør WM-data Infra Solutions også. Forskellen er, at nu kender vi situationen, siger Jesper Jønsson.
HP har sat penge af til at øge forhandlernes kompetencer på de tunge løsninger. Præcis hvordan de midler skal bruges i WM-data, er de to parter endnu ikke nået frem til. Det kan være til fokuserede specialister, betalt af HP, men kan også være i form af uddannelse af WM-datas egne medarbejdere kombineret med en fælles markedsføring.
WM-data er næsten færdig med at implementere konceptet for HP's enterprise-forretning i virksomheden. Jesper Jønsson regner med at processen er afsluttet umiddelbart efter nytår.