Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2001.
Med Carsten Dilling ved roret i Columbus IT Partner blæser der nye vinde i den børsnoterede danske virksomhed. Flere må rømme skuden undervejs.
Efter blot tre måneder på posten som administrerende direktør for Columbus IT Partner, men med en arbejdsindsats der svarer til det tredobbelte, er den tidligere IBM-mand Carsten Dilling godt i gang med at få vendt Columbus mod en ny kurs.
Et plus på bundlinien skal nås i løbet 2002. Kodeordet er konstant måling og frasortering af alle overflødige forretninger og procedurer. Omkostningerne skal sænkes, procedurer ændres og forretningsmodeller skiftes ud.
- Jeg har aldrig arbejdet så meget som nu, men det er utrolig tilfredsstillende. Jeg føler, at jeg gør en unik forskel, konstaterer Carsten Dilling.
Hele processen følges tæt af Columbus' bestyrelse og den øvrige direktion, der ved Carsten Dillings tiltrædelse blev suppleret med Torben Bartels, der er blevet ny økonomidirektør i Columbus. Han kommer fra en post som administrerende direktør i den danske afdeling af Skandinaviske Enskilda Banken.
- Vi kører et meget hårdt taktslag for at få ført os gennem denne proces. Det er en meget omfattende plan, vi er i færd med at gennemføre, og den bliver eksekveret ned til mindste detalje, fortæller Carsten Dilling.
Slut med lyrikken
Et af de centrale elementer i den nye plan er et nyt management-system, der gør det muligt at følge udviklingen tæt i hvert enkelt af de 28 lande, Columbus er repræsenteret i.
- Vi er gået bort fra, at landene rapporterer til os via en landechefs skriftlige rapport. Nu rapporteres der ind via telefonen i tal og fakta, derved undgår vi en del rapporter og en masse lyrik, der kan pynte på resultaterne.
Tidligere havde det enkelte Columbus-kontor autoritet til at gøre, som man syntes var rigtigt. I dag skal Columbus ses som en velfungerende international serviceleverandør. Derfor er det vigtigt at yde support til de enkelte lande og at følge op på de planer, der er for det enkelte land, forklarer Carsten Dilling.
International profil
Det betyder, at det enkelte lands budgetposter bliver gået nøje igennem, og at det enkelte land måles i forhold til de andre lande i gruppen. Nettoresultatet og dækningsgraden i de enkelte lande er blevet et centralt element i virksomhedens strategi.
- Vi går stærkt efter at profilere os over for internationale virksomheder, derfor er det væsentligt, at vi fokuserer på, om det enkelte kontor gør noget, som fremmer Columbus, samtidig med at vi sætter en masse salgsfremmende aktiviteter i gang, forklarer Carsten Dilling.
Konkret betyder det nye management-system, at landene er blevet delt op i tre grupper. Det er de lande, der klarer sig godt og har gode ideer, dem der er under observation, og de lande, der er sat under administration.
- Vi ser allerede en del trafik mellem de tre grupper. Der er lande, som føler, at det her handler om mikro-management, men det giver os langt bedre mulighed for support og dialog, og giver samtidig landene mulighed for at bruge hinandens gode ideer. Generelt får vi en utrolig opbakning fra landene, til det vi gør, siger Carsten Dilling.
Sparer på
boligudgifter
Som en anden del af planen, der skal bringe Columbus på ret kurs, sætter ledelsen over en periode på et halvt år fokus på udgifter, der har fået lov at vokse sig uhæmmet store. Det er blandt andet måden at bo på.
- Vi har allerede lukket en lokation, og der er flere lukninger på vej. I Sverige har vi for eksempel tre kontorer, det vil ikke være tilfældet om et halvt år. I Danmark har vi otte. Det handler ikke kun om at begrænse udgifterne til husleje, men også om at udnytte den effekt, vi kan opnå ved at samle de enkelte teams, siger Carsten Dilling.
Flere afskedigelser
Columbus' overordnede plan er delt op i fire faser. Det er henholdsvis de ændringer, der skal ske med øjeblikkelig virkning, på kort sigt, over lidt længere sigt og over en lang periode. Den overordnede forretningsplan løber over to år.
Blandt de faktorer i virksomheden, som skal ændres lige med det samme, er en tilpasning af lønniveauet og kapaciteten. Eller med andre ord: En del medarbejdere skal gå ned i løn og en del skal afskediges.
Columbus har gennemført afskedigelser i England, Norge, Sverige og Danmark, og er i øjeblikket i gang med at gennemføre en intern kontrakt- og lønrevision.
Cremen er tilbage
- Vi kender ikke konklusionerne, og vurderingerne vil ske individuelt. Blandt andet vil vi se på hvilken profil, den enkelte medarbejder har og på hvilke resultater, vedkommende har leveret. Der er ingen tvivl om, at det er meget kompetente medarbejdere, vi har med at gøre. Vi er kendt for vores Axapta-kompetencer og skal passe på ikke at skære for dybt. De mennesker, der er tilbage i virksomheden, er cremen af specialister, siger Carsten Dilling.
De medarbejdere, der vil få en fyreseddel i hånden, vil stå med den inden jul.
- I Danmark er denne ubehagelige del af aktiviteterne stort sted afsluttet ved udgangen af oktober, siger Carsten Dilling.
Lup på partnermodellen
Det er ikke blot blandt medarbejderne, der skal ryddes op. Columbus er også i færd med at se sin partnermodel efter i sømmene.
- Principielt er der ikke noget i vejen med partnermodellen, hvor det lokale management i et land typisk er medejere af det lokale Columbus-firma. Partnermodellen har været en fantastisk styrke for Columbus i entreprenørfasen, og vi er i dag den mest dækkende Navision-partner på verdensplan. Jeg fokuserer ikke enøjet på at droppe modellen, men kunderne forventer, at vi fungerer som en international leverandør, og derfor arbejder vi i øjeblikket på tre områder, fortæller Carsten Dilling.
De tre er dels at udvikle en fælles platform og et fælles værdisæt i virksomheden, der skal skabe en større fleksibilitet. Det er at skabe en entydig salgs- og leveringsproces i hele virksomheden og endelig at skabe en struktur, hvor ejerskabet adskilles fra den daglige drift.
- Vi vil skabe et incitament for at tiltrække de store kunder. Det kan betyde, at vi skaber nye bonusordninger for de partnere, der lukker en ordre. Hele agendaen er baseret på, at vi vil profilere os som international leverandør, siger han.
Salg af rettigheder
Columbus har for nylig solgt sine distributionsrettigheder i ni østeuropæiske lande, i Tyrkiet og Singapore til Navision. Det er en god forretning for begge parter. Der har aldrig ligget en strategisk forretning bag distributionsrettighederne, men det var nødvendigt for at komme i gang med at sælge Navision-løsninger i blandt andet Østeuropa, mener Carsten Dilling.
- Det giver os øget mulighed for at fokusere vores aktiviteter på det, vi ønsker at være bedst til, nemlig konsulentydelser inden for brancherettede ERP-løsninger, inden for e-business relateret til ERP og på udvikling af egen integrations-software, der er tillægsmoduler til Navision-løsningerne, siger han. Ved at sælge distributionsrettighederne fra har Columbus opnået større mulighed for at fokusere på kerneforretningen i blandt andet Østeuropa.
- Vi er stadig langt den største VAR i de lande, vi har over 200 ansatte i Østeuropa, siger Carsten Dilling.
Columbus' verdenskort fremover vil helt og aldeles være styret af de enkelte landes evner til at levere resultater. Han udelukker ikke, at Columbus i løbet af det næste halve år vil sælge kontorer i de enkelte lande fra. Samtidig mener han også, at der kan ligge et potentiale i at gå ind i nye lande.
Brok med Farum
Columbus har brugt tusindvis af timer og 60 millioner kroner på at udvikle et administrationssystem til danske kommuner.
- Den seneste tids kritik af systemet, anført af Farums viceborgmester er, især i lyset af Peter Brixtoftes afvisning af utilfredshed, uheldig og forkert, mener Carsten Dilling.
- Det er svært at gennemskue, hvor meget af kritikken der hænger sammen med en forestående valgkamp, konstaterer han og tilføjer, at Columbus er meget tæt på at indgå aftaler med flere kommuner.
- Vi står over for et vitalt gennembrud på det her område og udsagn om, at vi er ved at give op, er helt forkert. Vi gør præcis det modsatte. Det kan ikke nytte, at man stiger af 30 meter fra toppen af Mount Everest, heller ikke hvis man lider af højdeskræk, konstaterer Carsten Dilling.
Systemet er indtil videre solgt til Farum, Hvidovre og Vejle kommuner. Carsten Dilling forventer, at yderligere to kommuner skriver under på en ordre inden nytår.
Satser på detail
Blandt de øvrige satsninger er en øget investering i udvikling og salg af løsninger til detailhandelen og en fortsat fokusering på produktionsvirksomheder, hvor Navision-produkterne traditionelt set har et godt fodfæste.
Endemålet med de mange forandringer er, ud over at nå det magiske plus næste år, er inden for få år at blive den førende leverandør af ERP- og e-business-løsninger til mellemstore og lidt større virksomheder. Over en horisont på fem år arbejder Columbus overordnet mod at blive en foretrukken end-to-end e-business leverandør med fokus på ydelser, der centrerer sig om integrations-problemstillinger.
Billedtekst: Den tidligere IBM-mand Carsten Dilling har nu navigeret Columbus
IT Partner mod en ny kurs i tre måneder. Målet er at nå et plus på bundlinien næste år.
Foto: Hans Juhl
Top 100-boks: Columbus IT Partner A/S
Top 250: 57
Dygtigste listen: 167
Hurtigst voksende: 188
Boks: Columbus' historie
Columbus IT Partner blev stiftet i 1989 med det formål at levere og servicere administrative standardløsninger baseret på Concorde. Virksomheden blev kåret som IT-gazelle i 1997 og 1998 og blev børsnoteret i maj 1998. De efterfølgende år lå kursen nogenlunde stabilt og voksede i takt med de øvrige IT-aktier verden rundt. Kursen toppede på 312 den 30. marts 2000. I dag handles aktien til kurs omkring 10.
Columbus' årsregnskab for 2000, der blev præsenteret i marts, viste et skuffende resultat på minus 67 millioner kroner, 27 millioner kroner dårligere end forventet. Og et fald i omsætningen på fire procent til 562 millioner kroner.
Senere i marts kom udmeldinger om fyring af 50 ansatte i Danmark og lukning af kontorer i England og Sverige i bestræbelse på at spare 36 millioner kroner over det næste år.
I den forbindelse udtalte administrerende direktør og grundlægger af virksomheden, Michael Gaardboe, at Columbus agtede at fastholde fokus på det kommunale IT-marked, men at reducere på stort set alle andre områder.
I juni gennemførte Columbus IT den aktieemission, som selskabet påbegyndte tidligere på året. Columbus fik et nettoprovenu på 54 millioner kroner ud af emissionen. Hovedaktionær er fortsat Michael Gaardboe, der via sit selskab Gaardboe Holding ejer 52,8 procent. De to islandske selskaber Opin Kerfi og Talenta-H‡tænki, ejer henholdsvis 9,9 og 4,2 procent af selskabet.
39-årige Carsten Dilling trådte til på posten som administrerende direktør for Columbus IT Partner den 1. august i år. Han kom fra stillingen som direktør for Personal Systems Group, IBM Nordic, og som yngste medlem af IBM's femmands-direktion.
Den 28.august meddelte Columbus Fondsbørsen salget af distributionsrettighederne i Østeuropa, Tyrkiet og Singapore til Navision for en minimumspris på 27,5 millioner kroner.
Den 29. august nedjusterede Columbus forventningerne til årets resultat fra et driftsoverskud på 65 millioner til et forventet underskud på omkring fem millioner. Det skete efter præsentation af et halvårsregnskab, der viste et underskud på 51,8 millioner kroner før skat mod et underskud i samme periode sidste år før skat på 44,2 millioner kroner.
Omsætningen voksede fra 248 millioner til 299 millioner i samme periode.
Billedtekst: Det handler ikke kun om at begrænse udgifterne til husleje, men også om at udnytte den effekt, vi kan opnå ved at samle de enkelte
teams, siger Carsten Dilling.