Flere svenske Nordea-kunder er blevet franarret deres papirkoder, efter banken i 2007 erstattede sin gamle sikkerhedsløsning med engangskoder og en boks til indlæsning af koderne.
Sikkerhedsbristen er sket ved, at Nordea-kunderne er blevet ringet op af folk, der udgav sig for at være it-ansatte fra Nordea og bad om at få udleveret koderne. Det skriver Computersweden.
Flere tilfælde af kodelæk
Det nye system virker ved, at den rigtige kode indtastet på det rigtige tidspunkt er tilstrækkelig til både at logge på systemet og gennemføre transaktioner.
Koden bliver dog hurtig ubrugelig og kan ikke bruges til at gennemføre login og dermed ikke benyttes af de it-kriminelle.
Nordea oplyser, at engangskoderne er blevet franarret fra kunderne i "nogle" tilfælde uden at gå i detaljer.
Banken har endnu ikke ønsket at kommentere sagen over for Computersweden.
Om det lykkedes de sociale ingeniører at hæve penge hos de folk, der oplyste engangskoderne, er derfor også uvist.
Mere sikkert system
Det nye system har vist sig bøvlet at anvende, men også mere sikkert, efter Nordea før indførelsen af det nye sikkerhedssystem i 2007 var udsat for en række netbanktyverier.
Dengang tvang den svenske Finansinspektion en række svenske banker til at betale 20 millioner svenske kroner for netbank-indbrudene.
Nordea var dengang den bank, der skulle betale det største beløb til Finansinspektionen.
Kort efter cybertyverierne satte Nordea sin it-chef på porten.