Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

Foto: Eric Hood (Foto: Eric Hood /)

3's gigantiske nedbrud slår offline-rekorden

Analytiker kalder tirsdagens nedbrud i 3-mobilnettet for "exceptionelt" i omfang og varighed.

Mere end 300.000 danske mobilkunder havde tirsdag alvorlige problemer med at bruge deres telefoner. Dertil kommer 3-kunder med mobilt bredbånd.
 
Årsagen var, at mobilselskabet 3's netværk var ramt af nedbrud og dertilhørende problemer i mere end 14 timer. 

Problemerne begyndte klokken 03.40 natten til tirsdag, og det lykkedes først 3 at løse problemet klokken 17.58.
 
Dermed var 3's netværk berørt af nedbruddet i 14 timer og 18 minutter. Et nedbrud af sådan en varighed og sådan et omfang er historisk, vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
 
"Nedbruddet er exceptionelt set med danske øjne, men vi kommer nok til at opleve det igen. Men vi kommer forhåbentlig ikke til at opleve så grelt et nedbrud i så mange timer, som det vi så i går," fortæller John Strand.
 
Kan gå fuldstændig galt
Ifølge 3 opstod problemerne i forbindelse med en "simpel softwareopdatering i selskabets core-netværk." Mobiloperatører opdaterer typisk om natten, hvor det gør mindst skade.
 
"Det er i stigende grad software-opgraderinger, man bruger til at øge kapaciteten i mobilnettene."

"Selvom mobilnet er standardiserede et godt stykke hen ad vejen som et Ericsson-net eller et Nokia Siemens Networks-net, så kan det nogle gange gå fuldstændig galt, og så er det fuldstændig som på en pc, hvor man laver en roll back. Det bliver man nødt til at gøre," siger John Strand.
 
Læs også: Sådan finder mobiloperatøren fejl i dit mobilnet 
 
John Strand fortæller, at store nedbrud i Danmark typisk har været forbundet med kabelfejl, men software-fejl er noget, som vi formentlig også kommer til at se i fremtiden.
 
"Problemet er en type, som vi nok i stigende grad vil løbe ind i, fordi softwaren i mobilnettene bliver en vigtigere og vigtigere del af selve netværket," siger han.
 
3 beklager
3 udsendte tirsdag aften en pressemeddelelse under titlen "Danmarks bedste netværk oppe igen". Heri forklarer kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen fra 3, at selskabet beklager nedbruddet.
 
"Heldigvis er det første gang i de syv år, 3 har været på det danske marked, at vi har oplevet et netværksproblem af denne størrelse," udtaler han i pressemeddelelsen.
 
Fejlen er ifølge 3 sket via en opdatering gennemført fra Stockholm, hvor 3 har hovedkontor, som også har ansvaret for det danske 3-netværk.
 
Læs også: Mislykket opgradering skabte gigant-nedbrud hos 3




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere