Computerworld News Service: Adskillige applikationer på Facebook har videregivet data til annoncører, der gør det let for dem at person-identificere brugere af det sociale netværk, viser en undersøgelse udført af Wall Street Journal.
Samtlige af Facebooks 10 mest populære apps, heriblandt Farmville og Texas HoldEm Poker, videregiver de unikke "Facebook ID"-numre til eksterne annoncører.
Hvert af disse Facebook ID'er er unikt, og hver individuelle profil får tilskrevet et sådant nummer. Søger man efter nummeret, finder man den relaterede Facebook-brugers profil, hvor enhver kan se de informationer, som brugeren ikke har gjort private.
Det inkluderer altid navn, profilbillede, køn og netværk og kan inkludere ting som fødselsdato, arbejde og endda billeder.
Applikationen Farmville, som har 59 millioner brugere, videregiver også denne information om sine brugeres venner.
Mindst 25 firmaer får ifølge Wall Street Journal videregivet disse Facebook ID'er, som de anvender til at opbygge profiler af webbrugere og i visse tilfælde endda til at spore deres aktiviteter på nettet.
Det vides ikke, om udviklerne er klar over, at deres applikationer lækker personhenførbare data.
Rammer også dig
Millioner af Facebook-brugere er ramt af disse privacy-brud - selv de, der anvender det sociale netværks stærkeste privatlivs-indstillinger.
Denne praksis bryder Facebooks regler angående privacy, som påpeger, at applikationsudviklere ikke må videregive brugeres data til eksterne virksomheder, selv ikke hvis brugeren har givet lov til det.
Facebook erkender, at en brugers ID "utilsigtet kan blive delt via brugerens browser elle af en applikation," men det "giver ikke adgang til nogens private informationer på Facebook."
Tredjepartsudviklere er som regel ansvarlige for udviklingen af applikationerne. Facebook har lukket for adgangen til adskillige apps, der menes at have lækket personlige data.
"Vi har omgående handlet for at lukke for alle applikationer, der krænker vores aftalevilkår," udtaler Facebook.
Wall Street Journal navngiver RapLeaf som en af de udviklere, der anvender Facebook ID'er i sin egen database samt videregiver dem til adskillige eksterne firmaer.
"Vi gjorde det ikke med vilje," siger Joel Jewitt, der er vice president for forretningsudvikling hos RapLeaf, til Wall Street Journal.
Facebook oplyser at have planer om at introducere en ny teknologi, der skal sætte en stopper for problemet.
Oversat af Thomas Bøndergaard