Læs også:
Sådan får du den bedste pris for din it-virksomhed
Ledelsen er alfa og omega ved opkøb af it-virksomheder
Hvis du står over for et køb eller salg af en it-virksomhed, er det værd at være opmærksom på, hvilke forhold der kan stikke en kæp i hjulet.
Da virksomhedsmægleren Schrøder Partners bød potentielle sælgere ind til morgenmøde om værdien af deres it-virksomheder, var der også gode råd fra talerne om de største faldgruber ved salg og køb af virksomheder.
Torben Waage fra advokatfirmaet Kromann Reumert fortalte de fremmødte, hvad de skulle være opmærksomme på.
For det første er det yderst vigtigt at sikre sig, at sælger-virksomheden har de grundlæggende rettigheder til det de laver.
Rettigheder til software
Han nævnte et konkret eksempel med en software-virksomhed, som lavede noget software, der af en køber blev set som meget interessant i internationalt perspektiv.
"Køberen af virksomheden var der ikke på grund af indtjeningen, men på grund af produktet. Derfor var det yderst vigtigt, at virksomheden havde de grundlæggende rettigheder til produktet, når det nu skulle bruges i en anden og større sammenhæng," forklarer Torben Waage.
Selvom det måske i første omgang kan lyde som en ret simpel sag, så kan der være mange faktorer, der spiller ind.
I dette tilfælde havde grundlæggerne af virksomheden arbejdet sammen hos en anden virksomhed inden, hvor de allerede der havde arbejdet med nogle af de ideer, der lå til grund for produktet.
"Så det første spørgsmål var, hvorvidt der var noget, der tilhørte den gamle arbejdsgiver. Det blev man nødt til at finde ud af og få en erklæring på, så der ikke var nogen tvivl," siger Torben Waage.
Eksterne konsulenter kan være et problem
Et andet problem, som mange virksomheder kan løbe ind i ved et salg, er, hvis de har benyttet eksterne konsulenter i forbindelse med udviklingen af produktet.
"Hvis ikke det er reguleret i en konkret aftale, så tilfalder rettighederne konsulenten. Så ved brug af eksterne konsulenter skal man sikre sig, at det er en del af kontrakten, at det pågældende it-program tilfalder virksomheden," siger Torben Waage.
Det samme er gældende, hvis eksterne leverandører udvikler dele af softwaren.
Konflikter er et no go
Et andet sted, hvor sælger-virksomheden virkelig kan få problemer, er i forhold til konflikter med kunderne.
"Hvis en virksomhed ofte har retsager og andre konflikter med kunderne, så er det noget, der trækker meget ned. Det gør, at man som køber bliver urolig," forklarer Torben Waage.
Derfor gælder det for virksomheden om at håndtere de problemstillinger løbende.
"Hvis der ofte er konflikter, bliver køber også nervøs for, hvilken type ledelse, man har med at gøre," siger Torben Waage.
Ifølge ham handler det om, at virksomheden både sørge for at opfylde sine kontrakter over for kunden, men samtidig også lader kunden bære en del af ansvaret i de situationer, hvor det virker logisk.