Computerworld News Service: Gartner ser årets tredje kvartal som et stærkt kvartal for pc'er til forbrugere, men årsprognosen sænkes samtidigt.
Analysehuset forventede tidligere, at pc-salget i tredje kvartal ville vokse 12,7 procent, men de foreløbige resultater viser, at det globale salg kom op over 88,3 millioner enheder i tredje kvartal 2010. Dette er kun 7,6 procent mere end i tredje kvartal 2009.
Billige bærbare
Chefanalytiker Mikako Kitagawa fra Gartner bemærker, at en svag pc-efterspørgsel i USA og Vesteuropa er den største hæmning af væksten i tredje kvartal 2010.
Efter en meget kraftig vækst de sidste to år var der i tredje kvartal et lavere salg af billige bærbare heriblandt mini-notebooks.
Kitagawa mener, at al medieopmærksomheden på tablet-pc'er som iPad'en har påvirket væksten i salget af bærbare til forbrugere. Dette har forsinket visse pc-køb særligt i det amerikanske forbrugermarked.
"Medietablets kan ikke erstatte primære pc'er, men de påvirker indkøbet af pc'er på mange måder. På nuværende tidspunkt har opreklameringen af tablet-pc'erne fået forbrugerne og kanalerne til at 'vente og se', før de køber en ny enhed."
Verdens største pc-producenter
Gartners analyser indikerer, at HP er øverst på verdensplan og alligevel oplever en nedgang på 20 procent i salget i Asien-Stillehavsregionen. Også Acer har oplevet en nedgang i salget på 1,7 procent i tredje kvartal, mens Dell har nydt godt af en solid vækst i de fleste regioner.
Lenovo har haft den største vækst blandt verdens fem største producenter. Det professionelle pc-marked har hjulpet Lenovos vækst i USA og Europa, Mellemøsten og Afrika.
Mens pc-salget steg i Kina med 11,3 procent i forhold til samme periode sidste år, så kom det op over 3,6 millioner enheder i Japan i tredje kvartal 2010. Det er en stigning på 14,1 procent i forhold til samme periode sidste år.
Oversat af Thomas Bøndergaard