Artikel top billede

E-handel: Sådan simulerer du personlig betjening

Klumme: Personlig betjening stimulerer salget, men kræver tid og ressourcer. Se her, hvordan du kan få det til at se ud, som om du yder personlig betjening.

En af de mest effektive metoder til at sælge dyrere løsninger eller produkter via nettet er ved at lade folk bestille gratis information.

Der er ikke mange, der hopper ind på en webside for første gang og køber et kursus, en dyr maskine, eller andet, som folk som regel gerne vil tænke lidt over og søge mere information om.

Derfor er det altid en god ide at have en "Jeg vil gerne have mere information tilsendt"-funktion på websitet og gerne placeret et tydeligt sted.

Det materiale, man sender ud, kan være en PDF med den information, man har om produktet og gerne med gode billeder, etc. Og husk et tydeligt "Call to action," så folk ved, hvordan de køber produktet.

For at gøre løsningen endnu stærkere, kan du gøre den mere personlig. Noget af det, der virker stærkest, er som bekendt personlig betjening, men problemet er, at det koster mange penge. Så hvis man kan ‘fake' det, kan det være en løsning.

Få det til at se ægte ud

I en virksomhed, jeg engang var med i, fandt vi på en yderst effektiv løsning:

Når folk rekvirerede mere information via mail, så fik de fluks en kvittering, hvor der stod, at de ville modtage den snarest.

Hvis det var inden for normal åbningstid, sendte vores system automatisk en mail 10 minutter senere, hvor der stod:

"Kære Claus, mit navn er Martin Thorborg, og jeg er ansvarlig for kundesupport her i firma xxxx. Du har bedt om mere information, og det har jeg vedhæftet denne mail. Hvis der er noget, du vil spørge om, så siger du bare til."

Hvis det var uden for normal åbningstid, sendte systemet først mailen næste morgen kl. 9.00. På den måde virkede det, som om jeg vitterligt sad og sendte mails ud manuelt, og langt over 50 procent af dem, der fik mailen, svarede pænt på den og takkede for informationen.

Efter tre dage sendte systemet en ny mail ud med en ordlyd, som følger (men kun til dem, der ikke var blevet kunder endnu):

"Kære Claus, jeg mailede noget materiale til dig forleden, og jeg vil blot høre, om du har haft tid til at læse det? Under alle omstændigheder sidder jeg klar ved tlf./mail, hvis du har brug for hjælp."

Den mail svarede langt de fleste på, og der kom mange ordrer.

Får man så ikke klager?

Hvis kunden ikke havde købt, sendte vi efter en måned en ny mail: "Kære Claus, jeg vil blot fortælle dig, at den "vare," du rekvirerede materiale på for en måneds tid siden, netop nu er sat ned med 10 procent Hvis du er hurtig, kan jeg reservere et eksemplar til dig."

Den mail gav virkelig godt.

Det kan virke, som om tre-fire mails er meget, og at folk nok vil blive sure, men tro mig, det bliver de yderst sjældent. Jeg sender selv mange e-mails ud vedrørende mine produkter, og jeg får så godt som aldrig klager.

Så hvis du kan automatisere den slags processer, kan du virkelig optimere dit salg, og det med en meget lille indsats.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere