Open source programmet Task Coach hjælper dig med at få styr på dine arbejdsopgaver. Se her, hvordan programmet fungerer.
Task Coach fås også i en version til iPhone. Så kan man blive mindet om de opgaver, som stadig mangler at blive udført.
Vi har tidligere set på forskellige it-værktøjer, der hjælper dig med at få styr på, hvad du og din virksomhed bruger tiden på.
Nu er open source programmet Task Coach kommet i en ny version, der giver dig et gratis tidsregistreringsværktøj.
Programmet fås til Windows, Mac OS X og Linux, ligesom der findes versioner til iPhone og iPad. Programmet kan hentes gratis her.
Vi har afprøvet det gratis tidsregistreringsværktøj. Som test-eksempel gik denne skribent i gang med at tage tid på, hvor lang tid det egentlig tager at skrive en artikel som denne.
Først skal der oprettes en hovedopgave i Task Coach. Den får titlen "Skriv artikel om Task Coach".
Du kan oprette opgaver med en lille beskrivelse af opgaven. Forventet start og slut-tidspunkt kan plottes ind, ligesom eventuelle afhængigheder kan registreres.
Enhver opgave kan bestå af en eller flere underopgaver. Her skal man vurdere, hvor små eller store delopgaver man vil opdele sine opgaver i. Hvis det er en ny type opgave, du skal i gang med, er det en god ide at dele den op i mange underopgaver. Her kan Task Coach fungere som en huskeseddel, så du ikke glemmer nogle ting.
Beskrivelsen af opgaver og underopgaver kan indeholde nyttige anvisninger til dine kollegaer eller dig selv.
Der kan oprettes afhængigheder mellem underopgaverne, så en underopgave først kan startes, når de foregående underopgaver er afsluttede.
Denne underopgave indebar et filosofisk æg- og-høneproblem, der fik skribenten til at gå i mental baglås. Rekursiv mental nedsmeltning lød diagnosen.
Tidsregistreringen er blevet renset for den tid, der gik med at få skribenten lukket ud igen fra den lukkede afdeling.
På næste side viser vi, hvordan den enkle tidsregistrering foregår
Enkelt stopur til tidtagning
Selve tidsregistreringen for hver enkelt delopgave er meget enkel.
Marker den delopgave som du går i gang med, højreklik på musen og vælg "Begynd at registrere arbejdsindsats..."
Du kan også vælge at trykke på ur-ikonet, der vises på værktøjslinien.
Bemærk! Der er tilsyneladende en lille bug i Task Coach. Hvis du vælger det store ur-ikon på Task Coach's værktøjslinie, så bliver tiden ikke startet.
Vælger du derimod det lille ur-ikon på Opgavers værktøjslinie, så startes tiden.
Ikonet ud for underopgaven ændres til et ur, så du ikke er i tvivl om at uret er sat i gang.
Når du er færdig med en underopgave, trykker du blot på ur-ikonet med det røde kryds eller højreklikker med musen på opgaven og vælger "Ophør med at registrere arbejdsindsats".
Herefter forvandles ur-ikonet til en rund orange cirkel.
Når underopgaven er afsluttet, højreklikker du og vælger "Mark Task Completed". Den runde orange cirkel bliver grøn som markering af, at underopgaven er afsluttet.
Ved at vælge "Vis"-> "Vis ny indsats" -> "Indsats" i menuen, kan man få vist hvor lang tid der er brugt på en opgave. Som det ses af underopgaven "Skriv artikel...", kan man stoppe og starte tidtagningen for en underopgave, hvis man bliver afbrudt af ringende telefoner eller lignende. På den måde kan man få en meget præcis registrering af den reelle tid, der er brugt på en opgave.
Samlet set er Task Coach et lettilgængeligt tidsregistreringsværktøj, der er meget enkelt at tage i brug og giver en nem måde at få styr på, hvad man bruger sin tid på.
Der er et lidt forvirrende misk-mask af engelske og danske menutekster, men er man utilfreds med det, er produktet open source, så man kan bidrage med at oversætte menupunkterne til dansk.