Læs også: Klap lige hesten inden du virtualiserer din desktop
En virtuel desktop giver en bedre brugsoplevelse med langt flere valgmuligheder for den enkelte bruger.
Det er et af de helt store salgsargumenter, når eksempelvis Citrix taler om virtuel desktop infrastruktur (VDI), blandt andet ud fra devisen om, at især yngre brugere er vant til selv at kunne vælge, hvor og hvordan de bruger deres PC.
Og selvom det da også ofte er fint for den enkelte bruger at have større valgfrihed, så er det først og fremmest vigtigst at tage hensyn til forretningens behov. Det mener René Vester fra konsulentvirkomheden Conecto.
René Vester er Citrix Technology Profesional, som er en samling af industri-analytikere og tekniske folk, der arbejder med Citrix-teknologierne og består af en lille gruppe mennesker, som Citrix kan sparre med om udvikling, produkter og roadmap.
"VDI er en rigtig god løsning, hvis du har det rigtige behov. Desværre ser jeg rigtigt ofte, at det er en politisk beslutning, der ligger til grund for valget om at indføre VDI," siger han
"Det der Citrix var rigtig dårligt"
Typisk er årsagen, at har folk haft nogle dårlige oplevelser med Citrix' applikationsvirtualisering og terminal services.
"De har prøvet det der Citrix før, og det var rigtig dårligt. Derfor vælger de VDI, for det har de hørt, er fremtiden," siger Rene Vester.
Det betyder, at man går i gang med et projekt, som ikke altid er forankret de rigtige steder og i de rigtige funktioner. Derfor er der mange VDI projekter, der ikke lykkes.
Ofte har Rene Vester oplevet, at det ikke er teknologien, der sætter grænsen, men derimod den måde, hvorpå organisationen vælger at tilgå teknologien.
"I mange af de tilfælde har marketingsmaskinen måske været lige god nok til at fortælle, hvor nemt og hvor smart det er. I stedet burde man nok have haft samme tilgang til VDI, som man har til it i al almindelighed," siger han.
Brugere får for mange valg
En af de ting, Rene Vester typisk oplever, er, at en virksomhed, der vil indføre VDI, måske har en formodning om, at medarbejdernes arbejdsmønster er på en bestemt måde. Men efterhånden som projektet skrider frem, finder man ud af, at brugernes arbejdsmønster er et helt andet.
Blandt andet er det en meget almindelig opfattelse, at brugerne er sure og trætte af de traditionelle terminal services, som er meget fastlåste og centralt styrede.
"Så nu giver vi dem en åben platform, hvor de selv kan styre det hele," siger René Vester.
Det uheldige, mener han, er bare, at brugerne ikke kan finde ud af at styre det hele. De skal hjælpes og har brug for, at der er nogle retningslinjer for, hvordan de skal udføre deres arbejde. Og så kan man som it-ansvarlig nemt ende med at skulle servicere og vedligeholde 500 images i et serverrum i stedet for 500 klientmaskiner - og det bliver det ikke meget lettere af.
"Og når du så prøver at gøre det lettere for dig selv, så ender du alligevel ofte med at fratage brugerne en del af deres frihed. Så hvis man starter det hele, fordi det skal være sjovt at gå på arbejde, og at alle skal kunne alt, så er det rigtigt svært," forklarer han.