Computerworld News Service: Gartner sagde i sidste måned, at it-afdelingerne er ved at pådrage sig en "it-gæld", der på verdensplan samlet beløber sig på 2,7 billioner (tusind milliarder) kroner i år, fordi de stramme budgetter har afholdt dem fra at opgradere gammel software.
"År efter år af udskudt vedligeholdelse betyder, at applikationsporteføljen risikerer at blive forældet i farlig grad," udtaler analytiker Andy Kyte fra Gartner i en pressemeddelelse. Gartner kalder det "en gæld, der er blevet pådraget i tidligere år, men som er nødt til at blive betalt" i fremtiden ved at investere i softwareopgraderinger.
Analysehuset definere it-gæld som "prisen for at rydde det efterslæb af vedligeholdelse, der kræves for at bringe virksomhedens applikationsportefølje op til en fuldt ud understøttet aktuelt udgivelsesstatus." Denne gæld kan ifølge Gartner stige til det dobbelte i 2015.
De uafhængige analytikere Vinnie Mirchandani og Frank Scavo mener dog, at Gartners vurderinger er overdrevne. De fremhæver, at analysehuset har en forhistorie med at producere store, skræmmende tal ligesom dets forudsigelse af omkostninger til afhjælpning af År 2000-problemet, der skød langt over målet.
Applikationer med forretningsværdi
"Der er mange gode grunde til ikke at opgradere/modernisere mange applikationer, og jeg mener, at det er uhensigtsmæssigt, når Gartner anvender ord som 'gæld', der har konnotationer til skyld," skriver Mirchandani, der tidligere har været analytiker hos Gartner, i et blogindlæg.
Scavo anerkender dog i et blogindlæg, at "applikationsspredning og uunderstøttede version" er et stort problem. Han påpeger, at it-chefer bør gøre en indsats for at identificere software, der kan tages ud af drift, konsolideres eller overgives til tredjeparts-vedligeholdelsesfirmaer eller software-as-a-service-leverandører.
Han bemærker, at det kun er strategiske applikationer, der giver forretningsværdi, som nødvendigvis skal opgraderes til aktuelle versioner regelmæssigt. Virksomhederne er nødt til at foretage vurderinger af deres softwareporteføljer for at afgøre, hvilke applikationer, der falder i hvilken kategori, siger Scavo men tilføjer, at det dog er svært at få brugere, topledere og it-afdelingen til at blive enige om specifikke applikationers forretningsværdi eller kvalitet.
Oversat af Thomas Bøndergaard