Se også: Video: Sådan fungerer Microsofts Kinect til Xbox 360
Computerworld News Service: Teknologier, der anvender bevægelsessensorer i deres brugergrænseflader såsom Microsoft Kinect vil i fremtiden ikke kun hører til pc'er og spillekonsoller, forklarer Microsofts direktør for forskning og strategi, Craig Mundie.
Du kan se, hvordan Kinect fungerer her.
En kirurg i en operationsstue vil kunne bevæge sine hænder over en skærm for at opdatere en patients information og samtidig holde miljøet sterilt.
Eller man vil kunne spille et brætspil med en modspiller, der sidder et helt andet sted, ved at spillet vises på en skærmoverflade, mens sensorer opfanger spillernes gestik, beskriver Mundie.
Vil blive taget op
Fremskridt inden for sensorer og skærmteknologi vil ændre, hvordan mennesker interagerer med computere og føre til flere systemer, hvor folk betjener maskiner ved hjælp af gestik, fortæller Mundie.
Microsoft vil til at starte med forfølge sådanne menneskelige brugergrænseflade-teknologier på spilområdet, siger Craig Mundie.
Virksomhedens første forsøg kommer på markedet til november, når Kinect-systemet til spillekonsollen Xbox 360 kommer i handlen globalt.
Målet er at afskaffe spilcontrolleren og "bare betjene helt normalt" via en menneskelig brugergrænseflade, siger han. Kinect ser ud til at imødekomme dette mål ved at gøre det muligt at betjene spil ved hjælp af bevægelser og stemmekommandoer.
Nintendo populariserede konceptet med bevægelsesbetjente spil i 2006, da virksomheden lancerede spillekonsollen Wii.
Den første Wii krævede brug af en trådløs controller med bevægelsessensorer, så når man svingede med den, kunne man på skærmen eksempelvis slå til en bold med et boldtræ. Nintendo har forbedret systemet væsentligt i løbet af de sidste fire år.
Microsoft arbejder også på avatarer såsom en virtuel receptionist, der "forsøger at emulere den sociale oplevelse af at interagere med en rigtig person," beskriver Mundie.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Se også: Video: Sådan fungerer Microsofts Kinect til Xbox 360