Nokia N8.
Det er navnet på en af de mest omtalte smartphones i 2010. Mobilen har ikke mindst fået meget omtale, fordi Nokia i to omgange skubbede datoen for lanceringen.
Men nu står det klart, at telefonen er at finde i Danmark 6. november, hvor Nokia sælger telefonen på Strøget i København. I første omgang med et Telia-abonnement, men senere følger de tre andre danske operatører med, Telenor, TDC og 3.
Den finske mobilproducents øverste ansvarlige for Norden og Baltikum, Martin Pedersen, præsenterede ved middagstid Nokia N8 på et pressemøde på Cinemateket i det indre København.
N8-mobilen er en af i alt fire telefoner, som Nokia sender i den danske handel. Den billigere C7 kommer på gaden midt i november, mens modellerne C6 og erhvervstelefonen E7 er klar til december.
Dermed lancerer Nokia fire nye modeller i årets to sidste måneder.
"Vi mener ikke, at one size fits all, og det er det, som vi forsøger at adressere med de fire modeller," fortæller Martin Pedersen.
Nokia satser på danske relationer
Den nordiske chef i Nokia mener, at danske kunder kan få fordele af, at Nokia har en strategi om at lægge vægt på lokale behov.
"Hvis man tilbyder globale applikationer på engelsk, så lytter man ikke til kunderne. De vil have noget lokalt," siger Martin Pedersen.
Han fremhæver, at Nokia søger samarbejde med danske indholdsudbydere og udviklere, ligesom selskabet netop har indgået en aftale med De Gule Sider i Danmark. Dermed får Nokia tilføjet 200.000 interessepunkter fra De Gule Sider til mobilernes medfølgende OviMaps.
I forbindelse med det, som Martin Pedersen kalder "lokal forankring", tilføjer han også, at Nokias nye smartphone rettet mod erhvervslivet får danske taster for æ, ø og å. Mobilen, der hedder E7, er udstyret med et træk-ud-tastatur.
Nokias forventning er, at der globalt samlet set bliver solgt 50 millioner eksemplarer af de fire modeller. De er alle udstyret med Symbian^3 som platform.