Læs også:
Ellison skummer over ny HP-boss: Han er en tyv
Derfor vælger HP tysk softwaremand som topchef.
En SAP-mand kommer sjældent alene.
Sådan ser det i hvert fald ud efter Computerworld i sidste uge kunne berette, at verdens største it-virksomhed, HP, har hentet sin nye topchef hos verdens største ERP-virksomhed, SAP.
Mens den tidligere SAP-koncernchef, Leo Apotheker, der ganske vist allerede havde forladt SAP, træder direkte ind på de bonede gulve i HP-direktionen, kan HP's nye chef for software-salg, Lars Mørch, der også kommer fra SAP, forvente at skulle slide sine sko på salgsturneer med programmer og løsninger fra HP.
Lars Mørch skal opbygge HP's europæiske software-partnerkanal, og han starter med en ambitiøs vækststrategi om at øge HP's markedsandele inden for software-salg til virksomheder i Europa.
Udvide partnerkanalen
Med titel af sales manager i HP Software i Vesteuropa, skal Lars Mørch opbygge og udvide HP's partnerkanal i hele regionen.
Og der skal især satses på at sælge flere software-løsninger til de virksomheder, der ligger lige under de allerstørste.
"Mange steder vil vi opleve at komme ind som udfordreren. Det passer mig fint, for så kan vi overraske dem positivt," siger den nye salgschef.
Han glæder sig til sit nye job, og glæder sig til at udvide HP's engagement på software-siden i Europa.
"Vi har en stærk portefølje af software-produkter, og med de seneste opkøb af blandt andet Fortify og ArcSight på sikkerhedssiden og Stratavia på automationssiden, har HP noget unikt at tilbyde vores kunder," mener Lars Mørch, HP
Samler et team på 20
Stillingen som europæisk chef for software-salg er ny i HP, og Lars Mørchs første opgave bliver at bygge en ny organisation op omkring sig.
Han regner med at samle et team på godt 20 personer inden udgangen af året.
Salget af HP's software-løsninger går først og fremmest igennem lokale partnere, og Lars Mørch og hans team skal understøtte partnerne i salget og sikre, at de har de rette værktøjer, informationer og setup til at kunne servicere virksomhederne.
Udover sit salgsteam får Lars Mørch også indirekte ansvaret for HP's europæiske Inside Sales team, der er baseret i England, og hjælper HP's salgsteam i Europa med blandt andet at generere kundeleads.
Lars Mørch er 39 år, og har mere end 11 års salgserfaring inden for it-branchen fra blandt andet SAS Institute, SAP og Oracle.
Han har en søn på otte år, og en kone, som studerer antropologi.
Sammen med to venner grundlagde han for syv år siden Risteriet, der via en hjemmeside og to butikker i København, forhandler kaffebønner og udstyr til den kræsne kaffebrygger.
"En gang imellem står jeg i butikken om lørdagen, men ellers er det mine to kolleger, der passer tingene. Jeg er en kaffe-nørd," erkender Lars Mørch.
Læs også: