De nordiske forbrugerombudsmænd har indstillet kikkerten på markedsføringen på sociale online-medier som eksempelvis Facebook, der i disse år oplever en kæmpetilslutningen i befolkningen.
Først vil forbrugerombudsmændene undersøge, hvordan de sociale medier markedsfører sig og derefter vurdere, om medier som Facebook, Twitter, MySpace og LinkedIn lever op til gældende regler for elektronisk markedsføring.
Formålet er derefter at lave et fællesnordisk standpunkt, har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet sig for på et nyligt afholdt møde i Oslo, hvor forbrugerombudsmændene fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne og Island var samlet.
Fællesfront med klare regler
"Sociale medier er en del af hverdagen, og det er en attraktiv kontekst for virksomheder at markedsføre sig i. Derfor er det vigtigt at få klarlagt markedsføringsreglerne, så vi opnår den bedst mulige forbrugerbeskyttelse," udtaler den danske forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse efter mødet med sine nordiske kolleger.
Han mener, at den fællesnordiske indsats kan få stor betydning for den fremtidige indsats mod eventuel ulovlig markedsføring på de sociale medier.
"I de nordiske lande er lovgivningen omkring markedsføring meget ensartet, og det giver os et rigtig godt udgangspunkt for at gøre fælles front mod de problemstillinger og overtrædelser, der forekommer på internettet," lyder det fra Henrik Øe i pressemeddelelsen.
Reklamens mange ansigter
Forbrugerombudsmanden understreger, at der er mange forskellige former for markedsføring på de sociale medier - den kan være alt fra almindelig bannerannoncering på Facebook til direkte markedsføring, der dukker op under den enkelte brugers nyhedsopdatering.
Derudover understreger Henrik Øe, at annoncørens ønske om at sende elektronisk reklame via e-mail og sms kræver forudgående samtykke fra modtageren.
"Dette krav må også stilles til en del af den markedsføring, som bliver spredt på og via de sociale medier," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
Han fortæller samtidig, at der vil blive holdt særlig øje med de mange børn og unge på de sociale medier, fordi der gælder helt særegne markedsføringsregler for personer under 18 år - også på nettet.