Canadieren Bill Buxton er ikke hvem som helst inden for touch-teknologi.
Han er anerkendt som en af pionererne på området og arbejdede med touch-forskning allerede i 1980'erne. Han er af BusinessWeek blevet udpeget som en af verdens mest indflydelsesrige designere.
Det var netop de gamle minder han underholdt med, da han tirsdag holdt et oplæg om brugergrænseflader på Microsofts udviklingscenter i Vedbæk.
Men selvom han hylder touch-teknologierne generelt, mener han, at touch alene har sine begrænsninger, og at den såkaldte stylus, som mange ellers nok vil forbinde med ældre PDA'er og lignende, står over for et comeback.
"Jeg tror ikke, at bevægelsen mod ren touch på telefonerne vil fortsætte. Jeg tror, at pennen vil have dens plads."
Den fede finger
Bill Buxton giver som et eksempel, at man er på ferie og netop har vandret på et bjerg. Så tager man et billede af bjerget, hvorpå man gerne vil tegne ruten, så man kan sende den til en ven over MMS.
Ikke særligt let eller særligt præcist med en fed finger, lyder Bill Buxtons logik.
Og den slags eksempler har han masser af, selvom han forsikrer Computerworld om, at han ikke taler om de rene touch-telefoners død.
"Når jeg siger ting, der går imod touch, er det ikke fordi, jeg ikke tror på touch. Det er fordi, jeg forstår touch. Jeg ved, hvad det dur til, og jeg ved, hvad det ikke dur til."
"Det handler ikke om touch, pen eller tale, det handler om, hvordan de virker i forskellige situationer."
Stylus er ikke hot
En ting er dog, hvad forskere og designere kan komme op med i et laboratorium, noget andet er, hvad markedet efterspørger.
Et hurtigt kig på smartphone-markedet i år 2010 viser, at det er de rene touch-telefoner, der regerer, mens telefoner med en stylus efterhånden er sjældne.
Mange mennesker opfatter måske en stylus som en gammeldags teknologi. Kan det ikke give problemer i forhold til at sælge en smartphone med stylus?
"Jo, hvis du sælger det som en stylus, har du helt ret. Men jeg sælger dig ikke en stylus, jeg sælger dig en måde at finde frem til mit hus på eller til noget andet."
Bill Buxtons pointe er, at ethvert system skal tilpasse sig den kontekst, brugeren befinder sig i, og at en stylus i den forbindelse ofte vil være et praktisk redskab.
"Vores opgave (som forskere, red.) er at re-tænke, hvordan produktkategorien kan se ud og levere det som noget, der rent faktisk er mere simpelt end det, brugerne har i dag," siger Bill Buxton til Computerworld.
Læs stort interview med Bill Buxton i avisen Computerworld 29. oktober.