Computerworld News Service: Evan Williams overrækker titlen som administrerende direkktør for Twitter til driftsdirektøren Dick Costolo.
Mikroblogging-firmaet vil nu fokusere på at generere en omsætning, der stemmer overens med selskabets massive popularitet.
Williams vil i stedet fokusere på "produktstrategi," mens Costolo skal lede de forskellige omsætningsfremmende tiltag, som Twitter har lanceret i de seneste få måneder, hvoraf de fleste drejer sig om markedsførings- og reklamerings-tjenester.
"Succes betyder for os, at vi udlever vores potentiale som en profitabel virksomhed, der kan bevare sin kultur og sit brugerfokus og samtidig have en positiv effekt på verden," skriver Williams i et blogindlæg, der offentliggør skiftet i ledelsen.
Nye funktioner og teknisk infrastruktur
Indtil videre har Twitter hovedsagligt fokuseret på at bygge nye funktioner til tjenesten samt styrke sin tekniske infrastruktur, som tidligere har været mærkbar ustabil og tilbøjelig til at gå ned.
Produktudviklingen af Twitter er netop den type arbejde, som Williams føler sig mest hjemme i, fortæller han.
"Jeg er mest tilfreds, når jeg leder produktets udviklingsretning. Det er min lidenskab at bygge ting, og jeg har aldrig været mere begejstret eller optimistisk, end for hvad vi har at bygge," skriver han.
Under hans ledelse er Twitter vokset fra omkring 20 medarbejdere til 300, mens antallet af "tweets," der offentliggøres på tjenesten er vokset fra 1,25 til 90 millioner dagligt, og antallet af registrerede brugere er gået fra tre til over 160 millioner.
Han går i sit blogindlæg ikke i detaljer om hverken den aktuelle eller forventede omsætning for virksomheden, som er privatejet.
"Jeg tror, det er et godt tiltag for Twitter," siger analytiker Ray Valdes fra Gartner.
"Ev Williams' styrke ligger inden for strategi og produkt og ikke så meget på andre områder som drift og finans. Twitter er nødt til at udnytte alle sine ressourcer optimalt for at blive på sporet med sin høje vækst."
Oversat af Thomas Bøndergaard