"Det er ikke altid, gratis er bedst" står der i Home's reklamer for "solgt eller gratis".
Man kunne tilføje - det er ikke altid, gratis er gratis.
Faktisk findes der ingen gratis frokoster, alting har en pris.
Det er også ret sjældent, at "billigt" faktisk er så billigt, som det ser ud ved første øjekast.
For at tage et eksempel fra skuffen med yndlingsanalogier: Du kan købe tre kilo "neutralmarineret" kyllingefilet for 150 kroner.
Du bliver formentlig mæt og sikkert ikke syg.
Men hvis du regner efter, kan det vise sig at være en ganske høj kilopris for vand: Varen er bogstaveligt talt blevet pumpet op til at ligne rigtig kylling.
Få mest værdi for pengene
På samme måde skal du være opmærksom, når du indkøber it-ydelser og -produkter.
Det er opgaven for enhver it-budgetansvarlig at få mest mulig forretningsværdi for pengene, og en oplagt måde er at kanalisere penge fra den basale drift til de forretningsudviklende aktiviteter over hele linjen.
Det er synligt, og det skaber konkret, forståelig værdi for ledelsen.
Jo mere der kan flyttes, jo bedre - vel at mærke under forudsætning af, at det ikke går ud over kvaliteten. Og heri ligger udfordringen.
For det er den nemmeste sag i verden at få varen billigt.
Det svære består i at få værdi af det, du har købt.
Når først leverandøren er blevet presset i bund prismæssigt, kan det blive endog rigtigt svært at fastholde, at der skal leveres andet end noget, der til forveksling ligner pumpet kylling - for produktet er blevet udvandet, og du bliver aldrig rigtigt tilfreds med det.
Lav pris og god kvalitet kan faktisk godt kombineres
Lav pris og god kvalitet kan selvfølgelig kombineres.
Men omkostningsniveauet ændrer sig ikke pludseligt fra det ene år til det andet, heller ikke selvom cloud- og offshore-modeller løbende hjælper til at få flyttet niveauet nedad.
Og medmindre du som kunde er parat til at acceptere en fuldstændig standardiseret ydelse, best effort, ingen garantier, er der en reel risiko for, at de kontrakter, du indgår med markante prisreduktioner, kommer til at koste på kvaliteten.
Der kommer altid en regning.
Kvalitet måles jo som bekendt ved at dividere oplevet kvalitet med forventet kvalitet.
Er resultatet større end 1, er kvaliteten god, er det under 1, er kvaliteten dårlig. Uanset hvad der står i kontrakten - perception beats reality.
Mangler der ikke noget?
Så selv om alle lamper er grønne, og der leveres i henhold til kontrakten, kan du som kunde alligevel stå med fornemmelsen af, at der mangler noget.
Den ekstra investering, der skal til for at løfte et samarbejde fra surt kunde-leverandørforhold til fælles ansvar om at få skabt forretningsværdi til gensidig glæde, kræver, at der er luft i budgettet, både hos kunde og leverandør.
Er der ikke det, kommer kvaliteten i fare.
Det er kundens og leverandørens fælles ansvar at få nok ud af et samarbejde.
Kundetilfredshed skabes i fællesskab - ikke ved at leverandøren skal gætte, hvad der skal til for at levere et kvalitetsresultat der er større end 1.
Der kommer altid en regning.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.