Artikel top billede

Den unge iværksætter Jesper Nøhr har netop solgt Bitbucket.org for et millionbeløb.

Dansk iværksætter sælger hostingprojekt for millioner

Hosting-siden BitBucket.org er blevet solgt til australske Atlassian for et millionbeløb. Manden bag er en 25-årig dansker, der som 18-årig blev headhuntet til udlandet. Mød ham her.

Onsdag blev salget af hosting-service-sitet Bitbucket offentliggjort.

Det australske software-firma Atlassian har købt firmaet for mellem fem og 15 millioner, oplyser grundlæggeren af Bitbucket.org, den 25-årige dansker Jesper Nøhr, til Computerworld.

"Jeg må ikke sige, hvor meget vi har fået for BitBucket, men vi kan sige, at det er mellem fem og 15 millioner danske kroner. Jeg ved ikke om det hjælper. Men jeg må ikke sige, hvor meget det er," siger han.  

Bitbucket.org har eksisteret i to og et halvt år, og er en service, hvor man kan hoste sine projekter og sin source-kode.
Siden er baseret på Mercurial og henvender sig til programmører og udviklere.

Bitbucket er udviklet af den 25-årige Jesper Nøhr, og begyndte oprindeligt som et sen aften/weekend-projekt. 

Projektet havde på salgstidspunktet over 60.000 brugere. 

Headhuntet til Opera

Som 18-årig blev Jesper Nøhr, der kommer fra Holstebro, headhuntet til Norge for at arbejde som software-ingeniør for Opera, der står bag browseren af samme navn.

Opera blev interesseret, efter at være stødt på open source-projekter på nettet, som den unge dansker havde skrevet i programmeringssproget Perl. 

Tre år senere flyttede Jesper Nøhr til Holland, hvor han grundlagde konsulentfirmaet Avantlumiere. 

I mellemtiden udviklede han Bitbucket, og da firmaet begyndte at generere penge nok, flyttede han med kæresten til Grækenland. 

Målet er 300.000

I øjeblikket er Jesper Nøhr bosat i Sydney, Australien, hvor Atlassian har ansat ham som teknisk leder på Bitbucket-projektet med ansvar for arkitektur og de øvrige programmører.
Han vil dermed forsat være med til at føre produktet videre.
 
"Grunden til, at jeg overhovedet ville sælge, var, at de har cirka samme ide om, hvor projektet skal gå hen, som jeg selv har," siger han.

"Der skal sådan set bare ske det, at Atlassian smider en masse folk bag det, og at selskabet har pengene til at lave en masse ændringer, som vi ikke havde selv," uddyber han.

Herfra skal sitet gøres bedre, have flere features og gøres med stabilt og hurtigere.

"Vi regner med, at vi kan nå op på 300.000 brugere inden for de næste to år. Det er vores mål," siger Jesper Nøhr til Computerworld. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere