Computerworld News Service: Google har haft den store tegnebog fremme i år.
Selv om der stadig er flere måneder tilbage af 2010, har Google allerede nu stået bag opkøbet af 23 virksomheder, lyder det fra analysefirmaet CB Insights.
CB Insights bemærker, at Googles opkøb i år indtil videre svarer til virksomhedens samlede opkøb for hele perioden 2007 - 2009, og analysefirmaet kalder det "et hæsblæsende opkøbsræs," Google er ude i.
"I forhold til hvor meget snak der har været om Android og væksten i det mobile marked, så er det overraskende at se, at Googles opkøb først og fremmest har at gøre med internet-software og -tjenester. 20 af de 23 opkøbte selskaber beskæftigede sig med internettet, mens kun to var mobil-virksomheder," pointerer analysefirmaet i et blogindlæg.
CB Insights påpeger, at konkurrenten Microsoft til sammenligning ikke har købt en eneste virksomhed i år.
Men hvad er det så for nogle virksomheder, Google er ude efter?
Søgevirksomheder og social media
Tre af de opkøbte selskaber opererede på søgeområdet, og tre beskæftigede sig med sociale medier.
En virksomhed fokuserede, ifølge CB Insights, på spil, mens en anden arbejdede med e-mail.
"Inden for de sidste par år er det blevet almindeligt for teknologi-virksomheder at købe sig vej til innovationer og nye markeder, frem for at opbygge området på egen hånd," forklarer Dan Olds, som er analytiker ved Gabriel Consulting Group.
"Googles mange opkøb viser, at virksomheden i høj grad er på udkig efter både ny teknologi og nye markeder."
Det kan måske virke underligt, at der bliver lagt så mange penge uden for virksomheden, når nu Google har ry for at satse på innovation blandt egne medarbejdere. Men Dan Olds mener, at det bare viser, hvor seriøst Google arbejder med at komme ind på nye markeder.
"Google har meget intern innovation. De giver faktisk ingeniørerne særlig tid til at arbejde på deres egne projekter," forklarer han.
"Det faktum, at de derudover også opkøber andre virksomheder i hobetal, understreger bare, hvor alvorligt de tager arbejdet med at komme ind på nye markeder."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen