Læs også: Træt af dit teleselskab? Så skift med det samme
Skift mobilselskab fra den ene dag til den anden.
Også selvom kunden er bundet af en bindingsperiode.
Det er, hvad der er lagt op til i Videnskabsministeriets udkast til den nye danske telelov.
Årsagen er, at det er et EU-krav, at det skal være muligt at få flyttet sit telefonnummer - nummerportering i fagsprog - fra et selskab til et andet inden for én arbejdsdag.
Telekommunikationsindustrien, der repræsenterer teleselskaberne, finder dog fortolkningen af EU-forslaget alt for stram.
"Vi mener, at kravet om, at en slutkunde i forbindelse med nummerportering skal kunne flytte sit telefonnummer til et andet teleselskab fra den ene dag til en anden, er unødvendigt og går videre end EU-reglerne på området," fortæller direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien.
Videnskabsministeriet sendte lovforslaget i høring i juni, og parterne kunne frem til sidst i august indsende høringssvar.
Ifølge IT- og Telestyrelsen, der er under Videnskabsministeriet, skal forslaget fortolkes sådan, at en kunde kan skifte teleselskab fra den ene dag til den anden inden for bindingsperioden, men kunden skal dog fortsat betale frem til bindingsperiodens udløb.
"Vi er helt enige i, at kunderne skal kunne skifte selskab med et almindelig opsigelsesvarsel - typisk 30 dage - og vi er også enige i, at ingen kunder skal opleve afbrydelser i forbindelse med nummerporteringen. Det opfylder vi allerede i dag med det nuværende system, som er enestående i Europa," siger Jakob Willer.
Lovforslag sidst på efteråret
Kravet om at kunne flytte sit telefonnummer fra teleselskab til teleselskab fra dag til dag er et led i den såkaldte teledirektiv-pakke, som Europa-Parlamentet vedtog sidste år.
"Dette system (det nuværende danske system, red.) lever fuldt ud op til EU-direktivet. Vi ser derfor ikke nogen grund til, at kravet om nummerportering strammes i den danske lov," siger Jakob Willer.
Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) fremsætter formentlig lovforslaget sidst på efteråret.