Det er vel alle vinelskeres drøm. At handle med vin og være med til at udvælge - og ikke mindst smage - den vin, som skal præsenteres for kunderne.
Tre forretningspartnere virkeliggjorde deres drøm i starten af september, da de tændte for websitet Vinengros. Vinengros er et såkaldt business-to-business website, der udelukkende sælger til andre erhvervsdrivende som hoteller og restaurationer.
De tre partnere er dedikerede vinnørder med en stor passion for både de røde og hvide dråber. Og åbningen af sitet var kulminationen på mere end et års intens jagt på de allermest interessante vine fra otte forskellige store vinlande.
Forud for lanceringen af websitet var der gået et lille års tid, hvor de tre bagmænd havde lavet et solidt forarbejde med markedsanalyse, konkurrentanalyse og fokusgruppeinterviews for at få et krystalklart billede af deres muligheder i det danske vinmarked.
Fokusering på lave omkostninger
En bærende ide bag Vinengros er at have markant lavere omkostninger end andre engros-vinleverandører.
"Vi har en helt anden omkostningsstruktur end vores konkurrenter. Det er, hvad vi slår på i vores markedsføring. Vi har fået lavet en markedsanalyse, der viser, vi har en avance på 27 procent, mens de dyreste på markedet har en avance på 150 procent," siger den ene tredjedel af ejerskabet bag Vinengros, Christian Olesen.
Lavere omkostninger er jo noget, enhver virksomhedsejer er interesseret i, så hvordan adskiller Vinengros sig fra andre etablerede vinlagre i Danmark?
"Vi har lavere omkostninger, fordi vi kører som en ren webshop. Andre har dyre butikker på dyre adressser og store lagerkapaciteter, ligesom de har en hærskare af sælgere med firmabiler og så videre. Vi har en meget lean forretningsmodel. Omkostningerne er skåret helt ind til benet. Det handler om at få det bedste til den lavest tænkelige pris. Besparelsen lader vi gå direkte videre til kunden," siger Christian Olesen.
Men det er ikke kun ved at erstatte dyre adresser med en webshop, at Vinengros sparer penge.
Lager og transport? Det har vi folk til
Webshoppen sparer Vinengros for at betale dyre huslejer på de danske byers forretningsstrøg, som nogle af konkurrenterne gør, men det er ikke alt. Vinengros binder heller ikke mange penge i lagerhaller, da virksomheden lader transport- og logistik-virksomheden Freja stå for lager og distribution af vinen.
"Når man bestiller et produkt via webshoppen, ryger ordren direkte ud til Freja, hvor en lagermand pakker ordren og sender det ud til kunden. Vi ser aldrig vinen. Vi har ikke noget med den at gøre. Når der kommer 10 paller vin fra Sydfrankrig, bliver det kørt direkte på lager hos Freja i Tåstrup og registreret der," siger Christian Olesen, der fremhæver, at vinen opbevares i den rette temperatur og lys.
Vigtigt med professionelle billeder
Selv om Vinengros sætter en dyd i at minimere omkostningerne, skal selve sitet ikke signalere billig discount. Folkene bag Vinengros har da også lagt vægt på at få et moderne og logisk overskueligt website. Brugervenlighed har været i højsædet.
"Det skulle være overskueligt, intuitivt og logisk. Det var en klar målsætning. Vi ønskede ikke en masse flash, der forvirrer brugeren. Vi har taget udgangspunkt i, at det er et professionelt værktøj, der skal bruges af professionelle brugere," forklarer Christian Olesen.
Selve designet og udviklingen af websitet blev også grebet professionelt an.
"Vi lavede fokusgruppeinterview med restauratører, hvor vi hørte om deres forventninger til en webshop: hvordan vinbestilling skulle foregå, hvilken information der skal være og hvordan sitets opbygning bør være," fortæller Christian Olesen.
Udviklingen af vinengros.dk blev foretaget af to udviklere. En, der stod for backend-programmeringen blandt andet med koblingen til Frejas logistik-system, samt en, der stod for det grafiske.
For at sikre et godt visuelt indtryk hyrede Vinengros en fotograf til at tage billeder til websitet.
"Vi havde en professionel fotograf til at tage billeder, så vi fik en rigtig lyssætning og lignende. Gode billeder er ekstremt vigtige for vores site, så vi ikke kommer til at se billige ud."
Markedsføring online og off-line
Søger man på Google efter Vinengros, finder man ikke vinengros.dk blandt de første siders søgeresultater. Vinengros fokuserer da heller ikke udelukkende på markedsføring via nettet, men markedsfører sig via flere kanaler.
"Vi er nogenlunde optimeret til Google. Derudover har vi købt helsidesannoncer i Horestas (Hotel og Restaurationsbranchens organisation, red.) fagblad. Vi har sendt 2000 foldere ud til restauratører via snailmail og ringet rundt til 1000 restauratører. Vi trykker på forskellige kanaler for at ramme målgruppen," siger Christian Olesen.
Markedsføring via sociale netværk som Twitter og Facebook er ikke en del af marketingstrategien for vinengros.dk.
"De er ikke det mest velegnede til en B2B-strategi. Vi anvender energien på andre kanaler," siger Christian Olesen.