Det blev som bekendt IBM, der onsdag vandt udbuddet på Forsvarets it-system DeMars.
Drift, vedligeholdelse og videreudvikling af det gigantiske SAP-system, der er livsnerven i Forsvaret, er i udgangspunktet en halv milliard kroner værd plus moms.
Men det er sandsynligt, at Forsvaret fik en kæmperabat på prisen af leverandørerne.
Det mener Peter Suhr, der er partner i analyse- og konsulenthuset Gartner.
Leverandørerne lever nemlig på et marked, der endnu ikke er kommet på benene efter krisen, fordi kunderne tøver med at igangsætte projekter til flere hundrede millioner kroner.
Og det har formentlig fået leverandørerne til at gå særdeles hårdt til priserne.
"Det er interessant at vide, hvor hårdt de er gået til prisdelen. Man kunne godt forestille sig, at der her er givet ganske skarpe priser," siger Peter Suhr, der understreger, at han ikke kender de konkrete tilbud fra de seks leverandører.
Han peger på, at udbudsforløbet har kørt i en periode med lav vækst og på den hårde konkurrence på priser, der er foregået i andre markeder.
Derfor gætter han på, at vinderen, IBM, er gået meget tæt på smertegrænsen med det vindende tilbud. Dermed er det ikke nødvendigvis sikkert, at IBM tjener penge på kontrakten på DeMars.
"Men her handler det jo også om troen på, at man kan udvide samarbejdet til også at omfatte andre services. Der kan ske meget over syv år (som kontrakten løber, red.)," siger Peter Suhr.
Han fortæller, at prissætningen i andre markeder har vist, at leverandørernes priser er sat så lavt, at de kun knap dækker omkostningerne til at lønne medarbejdere og dermed holde viden indenfor virksomheden.
Heldig timing?
Derfor kan Forsvaret have været være særdeles heldig i sin timing med det mere end et år lange DeMars-udbud.
"I prismæssig sammenhæng har timingen været meget god. Men der jo kvaliteten på den anden side," siger Peter Suhr.
Derfor er det vigtigt, at processen ikke har fået leverandørerne så langt ned i pris, at det kan være vanskeligt at få det hele til at hænge sammen bagefter, forklarer han.