En af efterårets tendenser bliver, at it-cheferne begynder at kommunikere mere med deres medarbejdere og på en lidt anden måde end tidligere. Der bliver mere fokus på ansigt-til-ansigt og andre former for personlig kommunikation - især på de indre linjer.
Vi kommer med andre ord til at se og høre mere til it-cheferne ude i virksomhederne. De web-baserede sociale netværk bliver også taget mere i brug af it-chefen, og vi får dermed også fornøjelsen af at læse mere og oftere fra hans pen.
En undersøgelse fra 2010 blandt et par tusinde it-chefer slår netop fast, at kommunikationsevner er et af de vigtigste parametre for at kunne begå sig som it-chef. Og det er rart at vide, for i lang tid har usikre it-chefer og andre chefer stædigt holdt fast i den amerikanske forfatter Mark Twains ord om, at det er bedre at holde munden lukket og give folk det indtryk, at man er et fjols end at åbne munden og fjerne enhver tvivl.
Men det er heldigvis slut nu. Efter mange års tørke udi ærlig kommunikation og en række nødvendige chefrokeringer erkendes det nu, at de gode kommunikatører og formidlere bliver efterårets gode it-chefer.
Så hvis din it-chef pludselig begynder at snakke med dig og spørge dig om en masse ting, ved du, at a) han følger efterårets trend og håber, han kan blive den næste Michael Moesgaard, årets CIO 2010, b) han har været på et ledelses-kommunikationskursus af en eller anden art, c) han har læst en bog om efterårets tendenser, d) det er ved at være tid til den årlige MUS, e) der vitterligt er noget at bekymre sig over, eller f) alle af de ovenstående.
Og du kan godt begynde at bekymre dig, hvis din it-chef stiller dig nogle af spørgsmålene: Hvem er du, hvad hedder du, og hvad laver du egentlig overhovedet her?
Tag det som en udfordring
Med efterårets tendenser i baghovedet forventer vi, at it-chefen kommer rundt i afdelingerne. Men hvis hans kommunikation med dig er på dette niveau, og du vel at mærke ikke lige er ny i jobbet, eller bevidst har gemt dig i alle årene, er det her ikke godt. Det viser med al tydelighed, at du ikke har formået at fremhæve og markere dig over for ham, som reelt set bestemmer over dig halvdelen af dine vågne timer, og at dine ellers glimrende resultater er gået hans næse forbi.
Men tag det som en udfordring i stedet for en bekymring. Sørg for at gøre dig og dine resultater synlige over for ledelsen - også selvom du arbejder i en stor virksomhed. Hvad er det, du gør i dagligdagen, som skaber værdi primært for din it-chef og sekundært for virksomheden? Alle skal kende dine styrker og dit varemærke - især it-chefen. Sørg også altid for at have din 'elevatortale' klar - altså din fem-minutters præsentation af dig selv og dit arbejde, til den dag du støder ind i it-chefen i elevatoren eller ved vandhullet.
For at gøre it-chefens kommunikationsudfordring lettere, bør du faktisk have svarene parat, før it-chefen stiller spørgsmålene. Så undgår du også alle de pinlige spørgsmål, og it-chefen kan fokusere på den værdiskabende kommunikation og dialog.
Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.