Klimaforandringer, sult og fattigdom.
Problemerne synes at tårne sig op i det arbejde med Danmark 3.0, som interesseorganisationen Dansk IT netop har sat i gang. Men løsningen på alle verdens problemer kan være lige om hjørnet, nemlig i computerspil.
Det andet møde i processen om at skabe et nyt digitaliseringsudspil for Danmark fandt torsdag sted i et lille auditorium på Københavns Åbne Gymnasium og HF i Valby.
Dagsordenen var: "IT som styrker bæredygtighed."
Minister på video
Energi- og klimaminister Lykke Friis (V) indledte mødet med stærkt teknologioptimistiske toner i et indspillet videoindslag.
Hun blev fulgt op af talere, der alle havde meget løsningsorienterede indlæg om, hvordan informationsteknologien kan understøtte blandt andet energieffektive bygninger, smarte eldistributions-løsninger og forskellige projekter til en mere bæredygtig transportsektor.
Men det samlede indtryk efterlod alligevel et billede af mange forskellige brikker, som kræver prioriteringer og beslutninger af den slags, som kun politikere og vælgere kan træffe.
Et af de allerstørste problemer er, at få overført de store mængder af ingeniørviden til politikere, vælgere og andre beslutningstagere.
Beslutningsstøtte
Det havde projektchef Eva Born Rasmussen fra Grontmij Carl Bro til gengæld et godt bud på: Computerspil. Ikke som actionspil men som værktøjer til beslutningsstøtte.
"Vi har brugt 3D-visualiering i mange år i byggeriet. Det har været dyrt, tungt og besværligt, men teknologierne i de nye computerspil kan gøre det meget hurtigere og bedre," siger hun.
På den måde kan spilteknologien levere beslutningsstøtte i forbindelse med dynamisk beslutning.
Eva Born Rasmussen demonstrerede på mødet i Danmark 3.0-processen en løsning, som Grontmij Carl Bro og spilvirksomheden Apex har lavet til klimaledelse.
Komplekse CO2-beregninger
Løsningen simulerer et kontorlandskab i 3D, hvor komplekse data om materialer, lyskilder, automatiseringsniveau kan skiftes ud eller indstilles dynamisk, så CO2-forbruget kan aflæses og indgå i overvejelserne om indretning. Men for Eva Born Rasmussen er kontorsimuleringen blot ét eksempel på, hvordan tung ingeniørviden ved hjælp af spilteknologi intuitivt kan overføres til politikere og andre beslutningstagere.
Mere end 20 spilfirmaer har sammen med Grontmij Carl Bro arbejdet sammen om projektet Innogate, der skal bringe kompetencerne fra spiludviklingen ind i værktøjer til beslutningsstøtte på direktionsgangen.
En tanke, som ikke ligger fjernt for ledere, der er vant til business intelligence, men som altså kunne gøre politikere og andre lægfolk beslutningsdygtige uden at skulle fortabe sig i bunker af detaljer.
"Det er også bare første skridt mod anvendelse af egentlig augmentet reality," siger Eva Born Rasmussen. Hun har store forventninger til at kunne gøre masser af information tilgængelig i virtuelle lag, især hvis der kommer fokus på at gøre de offentlige data om alt fra bygninger til luftkvalitet og lokalplaner tilgængelig for den slags applikationer.
Data i fokus
Netop anvendelsen af de mange offentlige data blev en af de klare konklusioner fra det andet temamøde i Danmark 3.0-processen. For fællesnævneren i mange af de projekter, som blev beskrevet kræver et arbejde med at standardisere og give adgang til de mange data.
Det var også en af konklusionerne, da Højhastighedskomiteen for snart et år siden udgav rapporten Danmark som Højhastighedssamfund.
Komiteens formand Erik Bonnerup var også tilstede på mødet og udtrykt håb om, at der blandt andet som følge af et stort EU-projekt nu kommer gang i arbejdet med at udstille de offentlige data.
Smart sagsbehandling
Men projektchef Eva Born Rasmussen fra Grontmij Carl Bro havde endnu en digitaliserings pointe med at inddrage spilteknologien i de seriøse beslutningsværktøjer: De kommende generationer på arbejdsmarkedet.
"Der er altså ingen unge mennesker, der gider sidde og åbne 22 applikationer for at kunne behandle en sag. Vi skal stille nogle ordentlige værktøjer til rådighed Og her spiller serious gaming en afgørende rolle," siger Eva Born Rasmussen.