De danske elselskaber har indtil videre gravet fiberkabler ned for over otte milliarder kroner.
Målet for elselskaberne var at erobre en stor del af de bredbåndskunder, der i dag får bredbånd via kobbernettet.
Kunderne skulle erobres med bredbånd, der er betydeligt hurtigere end de hurtigste linjer på kobbernettet. Men det store kundeoptag i elselskabernes fibernet er endnu udeblevet.
Netop fibersatsningen i Danmark var et af emnerne på nordens største bredbåndskonference, Nordic Broadband Forum 2010, da førstedagen i går løb af stablen i Bella Center i København.
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets fortalte, at danskerne går meget efter prisen - gerne discountpriser. Derfor var danskerne ikke tilbøjelige til at droppe kobberlinjen for en lynhurtig fiberforbindelse, da elselskaberne kastede sig ind på telemarkedet.
"Elselskaberne troede, at de kunne tage en høj pris for et premium-produkt, og der tog de fejl," sagde han.
Siden elselskaberne satte deres fiberprojekt i søen, er de danske bredbåndspriser også faldet betydeligt.
Poul Ernst Jessen fremhævede efterfølgende, at det nu bliver interessant, hvordan danskerne tager imod det nye udspil fra elselskabernes indholdsselskab, Waoo.
Nordmand bekræfter dansk discount
Med til seancen var også administrerende direktør Nils Arne Bakke fra norske Lyse, som sælger fiberbredbånd i både Danmark og Norge under navnet Altibox.
"Beskrivelsen af den danske forbruger er rigtig," fulgte Nils Arne Bakke op på Poul Ernst Jessens vurdering.
"De norske forbrugere er mere villige til at betale mere for et premium-produkt," lød det videre fra Lyse-direktøren.
Senere var den administrerende direktør fra Syd Energi, Niels Duedahl, på scenen, hvor han forsvarede fiberprojektet, som blandt andre hans egen arbejdsgiver har investeret kraftigt i.
"Vi satser langsigtet. Det er ingen overraskelse, at det koster meget at sparke en markedsleder ud. Men vi kan gøre det," sagde Syd Energi-direktøren med henvisning til TDC.