Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Syv år med OpenOffice giver nu pote

Reportage: Udfordringerne med at udruste 15.000 kontormaskiner med OpenOffice indeholder ikke de problemer, man normalt bringer frem i debatten. Se hvordan byen München har fået det til at virke.

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.

Den anden OpenOffice-konference på dansk jord blev torsdag afviklet i Carlsbergs gamle og smukke lokaler i Valby i København.

Efter de obligatoriske problemer med teknikken - mikrofontest er som bekendt for tøsedrenge - kunne de 100 fremmødte stifte personlig bekendtskab med Florian Schiessel fra den tyske by München.

I München, der er hovedstaden i den sydlige delstat Bayern, erklærede man i 2003, at byen ville skifte fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode og åbne standarder, hvilket i it-kredse har gjort byen kendt for mere end den årlige oktober-fest.

Sådan fik OpenOffice liv

Efter syv års projektering, analyse og arbejde er man nu endelig ved at nå frem til målsætningen om, at 15.000 arbejdspladser i den offentlige administration kører OpenOffice på desktoppen.

"To af de væsentlige begrundelser for beslutningen var, at vi ville have kontrol over infrastrukturen og at vi ville bruge penge på at gøre vores medarbejdere klogere, frem for at bruge penge på software-licenser," fortæller Florian Schiessel, der er projektleder i München.

Med til historien hører dog også, at Microsoft først i dette årtusinde ville have nye support-aftaler med Münchens bystyre, hvilket satte tankerne om et alternativ i gang blandt it-folk.

"Microsoft var ikke-eksisterende i vores back end, derfor fandt vi det også naturligt at anvende open source på desktoppen," siger Florian Schiessel.

Arbejdet blev opdelt i tre hovedfaser.

Først blev computerne forsynet med OpenOffice, men med Microsoft Office som standard-kontorpakke.

Efter tilvænningsperioden blev OpenOffice og dokumentformatet ODF gjort til standard, mens det sidste trin var at fjerne Microsofts pakke fra næsten alle maskiner.

Man bruger stadig Microsoft Office i dele af administrationen, hvor det ikke er økonomisk rentabelt at skifte.

2009 er blevet brugt til pilotprojekter og migration til OpenOffice, mens 2010 rummer fuld udrulning og optimering. I dag er alle 15.000 arbejdsstationer og 28.000 skolemaskiner således forsynet med open source-kontorpakken.

Hele projektet forventes færdigt i 2013 - efter 10 år.

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere