De såkaldte femtoceller, der skal gøre det muligt at få et kraftigt mobilsignal hjemme i stuen, var særdeles hypede for et par år siden, hvor de store danske teleselskaber fulgte udviklingen tæt. Telia var det første selskab, der hoppede på vognen og testede den nye teknologi.
Siden har der dog ikke været meget snak om femtoceller, men nu kan Telia melde, at produktet er på vej.
"Det kommer meget snart. I første omgang bliver det dog kun til vores erhvervskunder. Defra vil vi se på, om det er noget, der skal tilbydes ude hos hr og fru Jensen," forklarer Telias tekniske direktør i Danmark, Henrik Juel Nielsen.
En femtocelle er en krydsning mellem en mini-mobilmast og et access point.
Femtocellen er på størrelse med en router og fungerer som en 3G-mast. Dog er sendestyrken meget lavere end de store master, og den dækker således kun en bygning.
Femtocellen fungerer ved, at dataene fra telefonerne bliver modtaget i boksen og sendes ved hjælp af en ADSL-forbindelse tilbage til mobil-operatørernes backbone.
Indendørs-dækning stadig et problem
Siden Telia begyndte at teste femtocellerne, har de danske teleoperatører udbygget deres 3G-netværk betydeligt, og dækningen er blevet bedre.
Henrik Juel Nielsen mener dog ikke, at det har aflivet behovet for femtocellerne.
"Det er rigtigt, at alle de store operatører har en god udendørs dækning, men så snart man bevæger sig indenfor eller ned i en kælder for eksempel, så begynder man at kunne styrke sit netværk med disse små basestationer," siger Henrik Juel Nielsen.
Teknologien var ikke klar til salg
Grunden til, at det har taget to år, før Telia er klar med løsningerne, er ifølge Henrik Juel Nielsen, at teknologien stadig ikke var klar til at bringe på markedet dengang.
"Jeg kan godt huske hypen omkring femtoceller, og det var også derfor, vi begyndte at teste teknologien. Men det var ikke klart til kommercielt brug på det tidspunkt," forklarer Henrik Juel Nielsen.
Et af problemerne var blandt andet at få en gnindningsfri overgang fra mini-mobilmasten til det generelle netværk.
"Kunderne forventer, at det er en problemfri handover, så der var noget, der skulle løses. Nu er tingene så blevet modne til, at de kan køres ud i stor skala," siger Henrik Juel Nielsen.
Privat kunder må vente og se
Hvis du som privatkunde godt kunne bruge stærkere signal indendørs, må du væbne dig med tålmodighed.
Telias løsninger er i første omgang rettet mod erhvervslivet og mobiloperatøren vil se, hvordan teknologien bliver modtaget der, inden virksomheden beslutter, om det skal bredes ud til privat-kunderne.
"I starten har vi vurderet, at det er til erhvervskunderne, at de her løsninger kan betale sig. Det er stadig et stort spørgsmål, om hvorvidt det her vil brede sig ud i consumer-markedet og blive stort der," siger Henrik Juel Nielsen.
Udover at Telia har testet udstyret, har det været igennem en længere udbuds-runde for at finde den rigtige leverandør af udstyret.