Forsvundne eller forkert udfyldte timeregistreringssedler og papir-bilag for vareforbrug.
Hverdagsaftener eller søndags-eftermiddage, der går med at finde hoved og hale på bilag og derefter få udskrevet og sendt fakturaer til kunderne.
Det er noget, som de fleste håndværksmestre og små virksomheder med folk, der arbejder ude hos kunderne, kender til.
Der findes dog løsninger på markedet, der gør det muligt at registrere tids- og materialeforbrug via sin mobiltelefon og dermed gøre det administrative bøvl med faktura nemmere.
En af dem er iBill, som gør det nemmere for håndværkere, gartnere, vinduespudsere og andre mindre erhvervsdrivende at få faktureret det rigtige til tiden.
Mobiltelefon sender faktura
Ved hjælp af en almindelig mobiltelefon kan en håndværker sende en faktura, straks efter arbejdet er udført. Det tager kun få minutter at indtaste tidsforbrug og eventuelt vareforbrug. Når der trykkes send på mobiltelefonen, sender iBill-systemet en faktura til kunden.
Fakturaen kan sendes som email, som almindeligt brev med postvæsenet eller som e-faktura.
Hvis fakturaen sendes via email eller som e-faktura, er det gratis. Sendes fakturaen som almindeligt brev, koster det 10 kr.
Telenor som samarbejdspartner
Siden årsskiftet har iBill i samarbejde med Telenor markedsført løsningen i seks Telenor-forretninger. Det antal udvides nu til 18 forretninger her i september.
"Vi har afprøvet det i mindre målestok og kun markedsført det via et kundeblad rettet mod erhverv. Nu går vi i gang med en større kampagne," siger Søren Rosengaard, afdelingsleder for partnersalg i Telenor.
I løbet af næste år forventer Søren Rosengaard, at iBill-løsningen vil blive udbudt i 40 forretninger.
"Løsningen er rettet mod enkeltmandsvirksomheder og mindre virksomheder med op til 10 ansatte. Vi regner med at få en stor del kunder fra det her segment," siger Søren Rosengaard, der er optimistisk med hensyn til iBills udbredelse.
"Ingen af dem, der har prøvet det, har meldt fra senere," siger Søren Rosengaard.
Mange brancher
Ifølge iBills bestyrelsesformand Per Mønsted er der 120 brugere af systemet, som spænder over mange forskellige brancher.
"Der er selvfølgelig håndværksfagene, men også advokater, mobile firmaer, computerreparatører, grafikere, folk der laver video, ja også blomsterforretninger," siger Per Mønsted.
Selv om det er faktureringen via mobiltelefonen, som brugerne har daglig kontakt med, betragter det fem mand store iBill-selskab ikke fakturahåndteringen som selskabets egentlige produkt.
Rykkere er vores produkt
"Rykkere er vores produkt. Men for at kunne skabe det produkt har vi været nødt til at tage faktureringen med," siger Per Mønsted og uddyber:
"Vores brugere har outsourcet hele rykkerprocessen. Vi sørger for påmindelser, rykkere og inkasso-arbejde."
Ifølge Per Mønsteds erfaring er der ikke mange små virksomheder, der har styr på rykker-proces og inkasso, og derfor er håndteringen af rykkere en lige så vigtig del af iBill som faktureringsdelen.
Professionelt rykker- og inkassoarbejde
"Der er titusindvis af danske virksomheder, der ikke har professionel håndtering af fakturering, rykker og inkasso-virksomhed," siger Per Mønsted.
Mange håndværkere opgiver at inddrive pengene, hvis der er tale om kunder, som ikke betaler. Besværet med at sende rykkere og lave inkasso-sager er for stort.
Det besvær ønsker Per Mønsted, at iBill skal overtage.
Hvis betalingsfristen for en faktura overskrides, sørger iBill nemlig for at sende en påmindelse. Hjælper det ikke, bliver der sendt en rykker. Efter tredje rykker bliver sagen overdraget til inkasso.
Her har iBill etableret et samarbejde med et professionelt inkassoburerau, der tager sig af selve inkasso-arbejdet.
Tjener på rykkere
Hver rykker koster iBill-brugeren 25 kr., og overdragelse til inkasso koster 99 kr. Der er ikke yderligere udgifter for iBill-brugeren. Inkassobureauet tjener penge på inkasso-gebyrer, som bliver lagt til det beløb, som skyldnerne skylder.
iBill kan tilbyde den gratis fakturering, da iBill tjener penge på rykkerne. Ud over de 25 kr., som iBill-brugeren betaler, så pålægges et rykkergebyr på 100 kr. per rykker, som iBill sender ud. Rykkergebyret tilfalder iBill.
Betaler en skyldner det oprindelige beløb straks efter modtagelse af en første rykker, frafalder iBill kravet om rykkergebyr.
"Vi jagter ikke gebyrerne. Vi skal også sikre, at vores brugere bevarer et godt forhold til sine kunder," siger Per Mønsted, der betegner iBill-løsningen som "helt unik på markedet".
Business Center ved, at eksempelvis Easytime har mulighed for at tidsregistrere via mobiltelefonen og har integration til økonomisystem, ligesom timelog.dk tilbyder tidsregistrering på mobilen. Så vidt Business Center kan se, er iBills mobilfakturering og tilhørende håndtering af rykker- og inkasso-sager unik på markedet.
Kontakt os endelig, hvis du har kendskab til andre tilsvarende løsninger. Skriv til d.mygind@cw.dk