Læs også: Din it-performance stinker - se her hvorfor.
Accenture har skabt en model, der kan måle, hvor stor værdi it har for en virksomhed.
Modellen kortlægger de vigtigste drivere for, hvor it påvirker forretningen, og påviser inden for hvilke områder, der er plads til forbedring.
Modellen kalder Accenture BVIT, Business Value of IT.
Den er endnu ikke et salgbart produkt i sig selv, men det bliver den.
Baggrunden for udviklingen af modellen er, at it i dag er en integreret del i stort set samtlige virksomheder i verden.
Det er længe siden, at it var noget, der foregik nede i kælderen hos nørderne, mens resten af virksomheden havde travlt med at passe forretningen og kæle for virksomhedens kernekompetencer; for mange virksomheder er it netop kernekompetencen, også selvom virksomheden fremstiller noget helt andet.
Når it ikke længere er en support-funktion til forretningen, men selve nerven i forretningen, er it også forskellen på, om det går virksomheden godt eller skidt.
Værdien af it
At it tilfører virksomhederne en værdi, er ingen i tvivl om. Men hvor meget værdi tilfører it egentlig? Og hvordan i alverden bærer man sig ad med at måle det?
Det satte konsulenterne hos Accenture sig for at finde ud af. Her har Accentures Jouni Hakanen sammen med en stab af konsulenter med lige dele forretningsforståelse og it-indsigt i halvandet år arbejdet med at udvikle modellen, som virksomheder kan bruge til at finde ud af, om de anvender ressourcerne hensigtsmæssigt.
"Jeg ville finde ud af, hvordan man styrer værdien, og hvordan man styrer udgifterne til it. Hvor skal virksomhederne fokusere?," siger Jouni Hakanen, som er nordisk chef for it-stategi og praksis i Accenture.
Mange modeller
Der har gennem tiden været forsøgt udviklet flere modeller, som kan bibringe virksomhedsledere den forståelse. De har overvejende handlet om at beskrive værdien af bestemte it-projekter, fortæller Jouni Hakanan.
"Men hvad, når man ser på hele forretningen samlet? Det har vi manglet, men det kan vi nu."
Det årelange arbejde er resulteret i en model, som kan skrues ned over en hvilken som helst virksomhed, og som afslører, hvor it-ressourcerne bruges hensigtsmæssigt, og hvor der plads til forbedring.
Og der er sandelig rum til forbedring, for potentialerne udnyttes langt fra, viser de 130 undersøgelser, som Accenture i forbindelse med udarbejdelsen af værdi-modellen har gennemført i ligeså mange store nordiske virksomheder, inden for en bred vifte af industrier.
"Det er en meget stor undersøgelse, hvor vi har spurgt både it-chefer og topledere. Vi har derefter præsenteret CEO'er og CIO'er for vores studie, og de sagde alle, at de ikke havde set deres virksomhed bedømt på den måde før," siger Jouni Hakanen.