IKEA, Skype og Ryanair har fået en kradsbørstig lille kusine.
Hun hedder Cloud og er godt i gang med at gøre for it, hvad IKEA gjorde for møbelindustrien, hvad Skype og andre ip-telefoniløsninger har gjort for telebranchen, og hvad Ryanair har gjort for (eller måske snarere ved) SAS:
Hun tvinger os til at forandre den gode, gammelkendte forretningsmodel.
Læren - kort sagt
Møbelindustrien lærte, at løsninger baseret på standardbyggeklodser giver reoler af rimelig kvalitet til folkelige priser.
Telebranchen lærte, at en "gratis" løsning trods tydeligt ringere lydkvalitet er god nok, og at dens prisniveau satte standarden for, hvad en klartone må koste.
Og fly-industrien har måttet sande, at en tung, ufleksibel og fagforeningsstyret organisation med marginale forskelle på servicen på en halvdyr monkeyclass og en eksorbitant dyr businessclass bare ikke kan konkurrere med et lean set-up, hvor flymad er fravalg (halleluja...), hvor bagage koster ekstra, og hvor man flyver fra en lille kedelig lufthavn uden taxfree shopping.
Ringer der en klokke eller tre? Lyder det ikke som noget, vi skal vænne os til i it-verdenen?
"Nu er vi jo nogle stykker, der har været i branchen, siden farfar var ung, og vi ved, at dette hersens cloud er fuldstændigt det samme som dengang, edb-maskiner havde håndsving og telefonerne drejeskive".
Javel, det kan man argumentere for, både fra en teknisk og arkitektonisk synsvinkel.
Mainframe byder vitterligt på mange af de samme egenskaber som cloud i dag, med central computerkapacitet, distribueret til brugere med virtuelle desktops, og med en stor grad af fleksibilitet i hvor mange brugere den enkelte løsning kan håndtere.
Cloud handler bare slet ikke om den teknologiske forandring.
Det er en stor misforståelse at affeje nyheden med "sådan en har jeg set før, den er helt ufarlig".
Disse ting skal du overveje
For cloud er en forretningsmæssig virkelighed, og det er de forretningsmæssige betingelser, der er det nye for it-branchen.
Det er muligt, at cloud er lige så gammel som farfar på en god dag, men det er i dag - lige nu - vi skal svare på markedskrav om fleksibilitet, skalerbarhed og pris.
Og svarene kræver et komponentbaseret produktionsapparat (møbelfabrikken), et markedskonformt prispunkt (husk, at telefoni stadig ikke er og aldrig bliver gratis) og en fleksibel, globalt orienteret organisation med en høj grad af automatisering og selvprovisionering.
Eller med andre ord: Udbudet af cloud-services har ændret markedets forventninger til fleksibilitet og prissætning.
Det handler ikke om Amazon og Google
Tak for hanegalet. For selvom vi hører rigtig meget fra og 'pure cloud-spillere' som Amazon og Google, er det i virkeligheden slet ikke dem, vi skal fokusere på.
De gør det godt på hvert deres felt.
Men det vigtigste, de gør, er at inspirere til en nødvendig forandring i samhandelsmodellen mellem it-leverandør og kunde.
It skal tættere på forretningen, og her er en oplagt gaveide.
Ligesom det skete med ip-telefonien, hvor den traditionelle telefoni overtog forretningsmodellen fra opkomlingen - hvem interesserer sig for i dag, om det er IP eller pstn, der leverer klartonen - smitter cloud-modellen allerede af på it-forretningsmodellen.
Enterprise Cloud, Private Cloud, kært barn har mange navne.
Her møder nye vaner de gamle dyder, så sikkerheden, kundefokuseringen, mulighederne for specialtilpasning, systemintegration får tilført nyt udefra.
Og lur mig, om det ikke kommer til at gå med cloud som det er gået med peber.
Engang eksotisk, i dag nærmest old-school. Fleksibiliteten er kommet for at blive.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.