KMD har længe været en af de helt store leverandører af it-løsninger til det offentlige Danmark.
Men nu er KMD også begyndt at orientere sig uden for landets grænser og har etableret et datterselskab i Sverige.
"Det svenske marked, er det mest nærliggende. KMD har en masse softwareløsninger og en leverancemodel, hvor vi leverer software as a service. Der mener vi helt klart, at det mest oplagte nummer to marked er Sverige," forklarer Lars Monrad-Gylling.
Lurer på opkøb i Sverige
Lars Monrad-Gylling fortæller, at væksten i Sverige bestemt ikke behøver at komme fra organisk vækst.
"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi åbne over for interessante opkøb i Sverige, der kan gøre, at vi kan tage nogle lidt mere springvise vækst-skridt," siger han.
Selvom KMD er på udkig efter opkøb, har de dog alligevel set muligheden i at etablere et lille datterselskab for at få foden indenfor.
"Vi har redet lidt på to heste. Vi har været på udkig efter interessante opkøbsemner. Men det har været lidt svært at vide om, hvorvidt det bliver til noget eller ej," siger Lars Monrad-Gylling og uddyber:
"Det er også derfor, vi nu starter op. Så kan vi få foden indenfor og få etableret vores brand, og få noget markeds-kendskab, uden at det betyder, at vi ikke stadig er interesseret i spændende opkøb."
Skal nok klare sig som lille og ny
Til at starte med lægger KMD stille ud i Sverige. Det svenske selskab bliver i første omgang et konsulenthus, og der vil til at starte med kun være en håndfuld medarbejdere.
Der vil dog også fra start være fokus på, hvordan KMD kan komme til at sælge it-løsninger til det svenske marked.
Maria Bohlin bliver direktør i det nye firma. Hun kommer fra en stilling som public manager i CapGemini Sverige.
Selvom KMD starter ud i det små, er ambitionerne på sigt store.
"Vi har fået en mulighed for at starte op med et team, som vi finder meget interessant. Vi starter lidt småt, men ambitionerne er klart større og vi kommer til at tage nogle store spring med tiden," siger Lars Monrad-Gylling.
I Danmark har KMD i mange år været vant til at være blandt de største. Det får dog ikke Lars Monrad-Gylling til at tvivle på, at de kan klare sig som lille og ny spiller.
"Det der med at være lille og ukendt ligger os faktisk ikke så fremmed. Ja, vi har i mange år været en stor spiller på det kommunale marked, men vi er også gået ind på det statslige marked, hvor vi har været nybegynder," siger Lars Monrad-Gylling og tilføjer:
"Vi har også startet et selskab som e-boks op fra scratch. Så vi har faktisk prøvet det før."
Lars Monrad Gylling afviser ikke, at KMD også vil etablere sig i andre lande. Der er dog ingen konkrete planer.