Danmarks offentlige sundhedsportal, Sundhed.dk, har et godt øje til Facebook og andre sociale medier. De sociale medier har nemlig forstået at engagere sine brugere på en måde, som den danske sundhedsportal kun har våde drømme om.
"Sunhedsvæsenet skal lære at bruge de nye sociale teknologier. Det skal krible i fingrene på kronikere og andre patienter, der benytter sig af sundhedsvæsenets it-systmer - på samme måde som det kribler i fingrene på de unge mennesker, der bruger Facebook. De skal være i gang hele tiden, og de skal have lyst til at bruge hinandens ressourcer," siger Morten Elbæk Petersen, der er direktør for Sundhed.dk.
Det var en af de pointer, der kom frem, da it-branchen anført af interesseorganisationen Dansk IT, mødtes i Medicinsk Museion for at diskutere med repræsentanter fra sundhedssektoren og dennes brugere under overskriften: "Danmark 3.0 - det raske menneske".
Det eneste diskussionsemne på dagsordenen var kort og godt, hvordan vi får proppet mere velfungerende it ind i vores sundhedsvæsen til gavn for både patienter, personale og samfundet.
Og der er hårdt brug for at få mere af det der teknologi og it ind i sundhedsvæsenet - og for at få det til at virke bedre, end det vi allerede har.
Der bliver nemlig flere og flere syge mennesker.
"I løbet af de næste 10 år bliver der 200.000 flere mennesker over 64 år samtidig med, at arbejdsstyrken er faldende," lød det fra Kjeld Møller Nielsen, der er professor i sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet.
Dertil kommer, at der allerede i dagens Danmark er 1,5 millioner mennesker, der lider af kronisk sygdom - og heraf lider 50 af mere end én sygdom.
Det er her, de teknologiske tiltag som Sundhed.dk kommer ind i billedet. Erfaringer viser nemlig, at det resulterer i bedre og mere effektiv behandling, hvis patienter har bedre indblik i egen sygdom.
Hjælp til selvhjælp
"Jeg tror på, at it kan forbedre patienternes mulighed for at blive inddraget i behandlingen. Jo mere it, jo nemmere er det at få indsigt i sin egen sygdom ved hjælp af journaler, medicinforbrug, behandlingsplaner og så videre. Det er dokumenteret, at mere kvalificeret viden og inddragelse af patienterne, giver bedre behandling," siger Lars Engberg, som er formand for Danske Patienter, der er paraplyorganisation for en lang række forskellige patientforeninger.
I bund og grund handler det om, at så mange patienter som muligt skal kunne tage ansvar for egen sygdom, og i vid udstrækning hjælpe sig selv.
"Vi skal give patienterne hjælp til selvhjælp. Vi skal bruge it til at guide folk til få en sund livsstil og undgå at blive gamle," siger Leif Vestergaard Pedersen, der er direktør for Kræftens Bekæmpelse.
Men hvad er det så, vi kan lære af Google, Facebook og hvad det nu ellers er, de hedder de store firmaer, hvis tjenester det kribler i folks fingre for at komme til at bruge?
"I dag er vi gode til at sende data ud til borgerne, men den nuværende digitaliseringsstrategi er ikke slået igennem. Der er simpelthen ikke nok aktive brugere på de offentlige borgerportaler, og vi er ikke gode nok til at engagere brugerne," fortæller Morten Elbæk Petersen fra Sundhed.dk.
Noget må altså gøres. Og det er her, Google og Facebook kommer ind i billedet.
"De store koncerner, gør det på den rigtige måde, når det kommer til at engagere brugerne og lave lækre brugerflader. Det er det, vi skal lære af," siger Morten Elbæk Petersen fra Sundhed.dk.