Artikel top billede

Krisens spor: Omkostninger er blevet hovedfokus

Er krisen ved at være slut, og hvad har den ført med sig? Computerworld har talt med direktørerne i nogle af de største danske it-virksomheder. I dag er det Keld Jersild Olsen fra HP Danmark.

Læs også:
Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.

Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.

Krisen har i lang tid hængt som en mørk sky over de danske it-virksomheder.

Branchen er så småt begyndt at vise tegn på bedring, men hvornår kan krisen for alvor lægges i graven?

Computerworld har talt med direktørerne i nogle af de største danske it-virksomheder.

Hewlett Packard Danmark udvikler og sælger en bred vifte
af it-løsninger. Servere, storage, outsourcing, netværksløsninger, pc'er og printere er bare nogle af de områder den danske del af koncernen beskæftiger sig med.

Er krisen efter din mening overstået?
 
"Det er den for nogle dele af branchen. Nu er vi jo en
virksomhed, der spænder meget bredt.

Der er nogle steder, hvor krisen er afblæst, og hvor det buldrer frem, og så er der nogle områder, hvor krisen stadig har sat sine tydelige spor.

Som helhed er krisen ikke overstået, da vores kunder stadig udskyder meget, og stadig har stor fokus på omkostninger," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvordan har HP Danmark oplevet krisen?
 
"Vi har oplevet krisen som en massiv behovsudskydelse. Vores kunder har haft de samme grundlæggende behov for at få ting leveret og udviklet, men alt er blevet udsat. Det var det første vi oplevede, da krisen ramte.

Konkurrencen er blevet skærpet. Hvor vi før kunne have en aftale med kunder om, at vi var leverandør på et produkt, så kunne vi lige pludselig være i konkurrence med to andre.

Vi har skåret ind til benet

Normalt når man sælger mindre, så bruges der også færre penge på salg og der er færre sælgere. Men i den her situation har vi været nød til at bibeholde en relativ stor salgsstyrke, fordi det har taget meget mere tid at jagte den enkelte orde.

Så det at vores kunder skulle spare, har faktisk betydet at vi har brugt flere penge på hver enkelt ordre, vi har fået hjem," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvad har I ændret I virksomheden?
 
"Det har ikke været innovation, der er blevet brugt mest tid og penge på, fordi omkostninger har været i fokus.

Vi har skåret ind til benet i forhold til lønudviklingen og vi har skåret folk i vores støttefunktioner. Vi har fordelen af at være en del af en stor international koncern, og der har vi lavet en stor intern outsourcing. Vi kan nemmere end små virksomheder flytte rundt på omkostningerne mellem landene.

Det har ført til, at vi er blevet billigere. Det har så også betydet, at vi står stærkere i markedet nu. Vores markedsandele har været stigende," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvordan ser situationen ud i dag?
 
"Den helt klart meget lysere. Vi har omsætning, der samlet set er tilbage på niveauet fra før krisen. Vi kan dog også se store udsving i, hvad for forretningsenheder der er vokset.

Vi kommer ud af krisen med en væsentligt større del af vores omsætning, der er serviceorienteret. Vi har faktisk oplevet en reel netto-vækst i vores service-forretning. Andre enheder er så gået tilbage, så vi samlet set er på niveau med tiden før krisen," siger Keld Jersild Olsen.

Omsætningen i Hewlett Packard Danmark var i 2009 på 2,4
milliarder.

Computerworld har tidligere bragt to interview med danske topchefer om krisens spor:

Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.

Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere