Artikel top billede

Hvad betyder afstand i vores forretningsprocesser?

Klumme: Afstanden mellem to mennesker er den samme, som den altid har været. Det kan hverken globalisering eller it ændre ved.

I de sidste mange år er fysiske afstande blevet mindre. Det er blevet lettere, hurtigere og i mange tilfælde også billigere at komme fra et sted til et andet på kloden. Det samme gælder for vores kommunikation på tværs af kloden, som er blevet ekstremt meget lettere end i brevskrivningens og telegrafiens dage.

Det har mange og store konsekvenser for vores måde at drive virksomhed på. Konsekvenser, som på mange måder skal ses som nye muligheder, der skal udnyttes, men som vi stadig er midt i at forstå og fordøje, før de kan udnyttes. Det gælder hjemmearbejde, møder via videokonferencer og egentlige fysiske møder og samarbejde mellem afdelinger over hele verden etc. etc. Det har åbnet muligheder for nye forretningsgange i mange virksomheder.

Mulighederne udnyttes også allerede i dag for en dels vedkommende på fantastiske måder. Men der er også muligheder, som jeg tror, mange oplever er lidt mere komplicerede at udnytte i vore egne virksomheder, end vi måske først forventede i beruselsen over mulighedsrummets størrelse.

Det skyldes selvfølgelig, at geografisk afstand med de nye muligheder, ikke, som man kunne forledes til at tro, har mistet sin betydning, men har fået ny betydning - og forskellig betydning fra virksomhed til virksomhed afhængigt af forretningsprocesser, virksomheds- og kundekultur og med meget mere.

På den baggrund er det blevet vigtigt, at lederen i hver enkelt virksomhed stiller sig spørgsmålet: Hvad betyder afstand for os i hver af vores forretningsprocesser?

Der er tre begreber, jeg mener, det er vigtigt at komme rundt om i den proces: Afstand i tid og rum, kulturel/emotionel afstand og kommunikativ båndbredde.

Afstand i tid og rum giver sig selv jf. ovenfor.

Kommunikation med kropssprog og lugt

Kulturel/emotionel afstand udtrykker forskellene i den kulturelle baggrund og kendskabs- og tillidsniveauet mellem dem, der skal kommunikere. Med kommunikativ båndbredde mener jeg den mangesidede kommunikation. Altså at man kommunikerer via mange kanaler, når man er i samme rum, hvor der kan kommunikeres med alt fra kropssprog over ord til lugt, modsat en ensidet kanal i de skriftlige asynkrone medier. Den kommunikative båndbredde er størst i første tilfælde og mindst i andet.

Det er vigtigt for lederen at have disse tre begreber med i overvejelserne omkring forretningsprocesser og muligheder for virksomhedens globalisering. Det hænger sammen med den enkle pointe, at jo større afstand i tid og rum, der er mellem de kommunikerende, jo mindre bliver den kommunikative båndbredde.

På samme måde: Jo større kulturel/emotionel afstand mellem de kommunikerende, jo større bliver kravet til kommunikativ båndbredde. Helt praktisk har dette den konsekvens, at lederen må sikre sig, at mennesker, der skal arbejde tæt sammen, enten kender hinanden godt, og derfor kan klare sig med lille kommunikativ båndbredde, eller arbejder i samme fysiske lokalitet.

Jo bedre vi kender hinanden, jo mere tillid vi har, jo mindre betyder afstanden i tid og rum, men tilliden og udjævningen af kulturforskellene kan ikke starte med lille båndbredde.

Langt væk er på mange måder blevet tæt på. Og så alligevel ikke. Afstanden mellem to mennesker er den samme. Så det, der har ændret sig er muligheden for virksomhedernes globalisering, fordi kommunikation og fysisk rejse er blevet lettere.

Dette er essentielt for lederen at forstå. Ellers risikerer man, at afstanden resulterer i mindre kommunikativ båndbredde, og at kulturelle/emotionelle afstande giver negative konsekvenser. Og så føles tæt på lige pludseligt meget langt væk.

Lars Goldschmidt er direktør i Dansk Industri og adjungeret professor ved Center for Virksomheds­udvikling og Ledelse, Copenhagen Business School.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren