Artikel top billede

Hvad betyder afstand i vores forretningsprocesser?

Klumme: Afstanden mellem to mennesker er den samme, som den altid har været. Det kan hverken globalisering eller it ændre ved.

I de sidste mange år er fysiske afstande blevet mindre. Det er blevet lettere, hurtigere og i mange tilfælde også billigere at komme fra et sted til et andet på kloden. Det samme gælder for vores kommunikation på tværs af kloden, som er blevet ekstremt meget lettere end i brevskrivningens og telegrafiens dage.

Det har mange og store konsekvenser for vores måde at drive virksomhed på. Konsekvenser, som på mange måder skal ses som nye muligheder, der skal udnyttes, men som vi stadig er midt i at forstå og fordøje, før de kan udnyttes. Det gælder hjemmearbejde, møder via videokonferencer og egentlige fysiske møder og samarbejde mellem afdelinger over hele verden etc. etc. Det har åbnet muligheder for nye forretningsgange i mange virksomheder.

Mulighederne udnyttes også allerede i dag for en dels vedkommende på fantastiske måder. Men der er også muligheder, som jeg tror, mange oplever er lidt mere komplicerede at udnytte i vore egne virksomheder, end vi måske først forventede i beruselsen over mulighedsrummets størrelse.

Det skyldes selvfølgelig, at geografisk afstand med de nye muligheder, ikke, som man kunne forledes til at tro, har mistet sin betydning, men har fået ny betydning - og forskellig betydning fra virksomhed til virksomhed afhængigt af forretningsprocesser, virksomheds- og kundekultur og med meget mere.

På den baggrund er det blevet vigtigt, at lederen i hver enkelt virksomhed stiller sig spørgsmålet: Hvad betyder afstand for os i hver af vores forretningsprocesser?

Der er tre begreber, jeg mener, det er vigtigt at komme rundt om i den proces: Afstand i tid og rum, kulturel/emotionel afstand og kommunikativ båndbredde.

Afstand i tid og rum giver sig selv jf. ovenfor.

Kommunikation med kropssprog og lugt

Kulturel/emotionel afstand udtrykker forskellene i den kulturelle baggrund og kendskabs- og tillidsniveauet mellem dem, der skal kommunikere. Med kommunikativ båndbredde mener jeg den mangesidede kommunikation. Altså at man kommunikerer via mange kanaler, når man er i samme rum, hvor der kan kommunikeres med alt fra kropssprog over ord til lugt, modsat en ensidet kanal i de skriftlige asynkrone medier. Den kommunikative båndbredde er størst i første tilfælde og mindst i andet.

Det er vigtigt for lederen at have disse tre begreber med i overvejelserne omkring forretningsprocesser og muligheder for virksomhedens globalisering. Det hænger sammen med den enkle pointe, at jo større afstand i tid og rum, der er mellem de kommunikerende, jo mindre bliver den kommunikative båndbredde.

På samme måde: Jo større kulturel/emotionel afstand mellem de kommunikerende, jo større bliver kravet til kommunikativ båndbredde. Helt praktisk har dette den konsekvens, at lederen må sikre sig, at mennesker, der skal arbejde tæt sammen, enten kender hinanden godt, og derfor kan klare sig med lille kommunikativ båndbredde, eller arbejder i samme fysiske lokalitet.

Jo bedre vi kender hinanden, jo mere tillid vi har, jo mindre betyder afstanden i tid og rum, men tilliden og udjævningen af kulturforskellene kan ikke starte med lille båndbredde.

Langt væk er på mange måder blevet tæt på. Og så alligevel ikke. Afstanden mellem to mennesker er den samme. Så det, der har ændret sig er muligheden for virksomhedernes globalisering, fordi kommunikation og fysisk rejse er blevet lettere.

Dette er essentielt for lederen at forstå. Ellers risikerer man, at afstanden resulterer i mindre kommunikativ båndbredde, og at kulturelle/emotionelle afstande giver negative konsekvenser. Og så føles tæt på lige pludseligt meget langt væk.

Lars Goldschmidt er direktør i Dansk Industri og adjungeret professor ved Center for Virksomheds­udvikling og Ledelse, Copenhagen Business School.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere