At trykke på den lalleglade speeder og publicere positive historier i gigabytevis er ikke den rigtige måde at fremstå som en kompetent og troværdig virksomhed - heller ikke når det kommer til at vedligeholde ens gode online-omdømme.
Det mener online-marketing-ekspert Mikkel deMib Svendsen, som anfægter myten om, at search reputation management handler om at få positive historier i toppen af søgemaskinerne for enhver pris ved at presse negative sider til bunds.
"Det hjælper jo ikke, hvis folk kommer ind på nogle underlige og halvtomme sites i toppen af søgeresultaterne, som gør dem mere mistænksomme over for virksomheden end godt er. Dernæst har den slags møg-hjemmesider uden indhold kun en kort levetid i søgemaskinen," forklarer Mikkel deMib Svendsen.
Han mener derfor, at det er meget mere langtidsholdbart at bruge søgeoptimerings-værktøjer som link-netværk med kunder og leverandører, samt plantning af historier i relevante (og gerne store) medier og at få alle sine interessenters site optimeret i forhold til gode søgeord.
Få alarmklokken til at ringe
Mikkel deMib Svendsen fremhæver, at search reputation management i høj grad handler om at overvåge søgemaskinerne ved at afprøve relevante søgeord som eksempelvis virksomhedens navn og kerneprodukter.
"Man får kun et billede af virkeligheden på søgemaskinerne, hvis man selv er ude og afprøve søgeordene. Ellers opdager man ikke nye trusler på nettet," fastslår han.
Et lille tip i den sammenhæng er, at man gratis kan sætte søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing til automatisk at sende en "alarm", når søgemaskinen opfanger en ny hjemmeside med eksempelvis ens firmanavn eller kerneprodukt.
"Hvis nogen skriver noget vrøvl eller poster forkerte oplysninger, så kan jeg med det samme gå ind og svare vedkommende. Men jeg kan jo kun reagere, hvis jeg er klar over, at der er kommet en ny listing på mit navn," siger Mikkel deMib Svendsen, der selv har sat alarmklokken til at ringe via Google Alerts.
På den måde kan man også takke bloggere for eventuel positiv omtale af ens produkter - og samtidig lige linke til et positivt blog-indlæg for at få den positive omtale af virksomheden til at svæve højere end eventuel negativ kritik på andre sites.
Mikkel deMib Svendsen nævner, at folk ofte tænker på search reputation management som noget negativt og defensivt, men det ved overvågning i lige så høj grad er et offensivt værktøj til at værne om virksomhedens navn og rygte.